REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

USA i UE będą walczyć z podróbkami oryginalnych produktów spożywczych

  • Autor: Reuters
  • Data: 05-10-2010, 16:14

Stany Zjednoczone i Unia Europejska doszły do porozumienia w sprawie wykorzystywania prestiżowych nazw artykułów spożywczych takich jak Champagne, czy Parma. To kolejna usunięta przeszkoda na drodze do międzynarodowego paktu, mającego zwalczać rozwijający się handel podrabianymi towarami - informuje onet.pl za agencją Reuters.

REKLAMA

- Znaleźliśmy rozwiązania dla nawet najtrudniejszych kwestii - powiedział Reutersowi jeden z amerykańskich urzędników, odnosząc się do osiągniętego w Tokio Anti-Counterfeiting Trade Agreement (porozumienia na rzecz przeciwdziałania podrabianym towarom). Podczas weekendu wstępną jego treść uzgodnili przedstawiciele 40 krajów.

Organizacja na Rzecz Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) szacuje, że wartość globalnego handlu podrabianymi i pirackimi towarami wzrosła w latach 2000-2007 ze 100 do 250 mld dolarów rocznie.

Udało się w końcu rozwiązać wieloletni spór między Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską dotyczący praw do korzystania z europejskich nazw, takich jak Champagne, Parma, czy Roquefort w odniesieniu do najbardziej popularnych na świecie produktów spożywczych.

Amerykańskie organizacje biznesowe obawiały, że warunek Unii Europejskiej, aby pakt objął również „oznaczenie pochodzenia geograficznego", może oznaczać, że niezwykle popularne amerykańskie produkty - np. ser parmeński koncernu Kraft - zostaną uznane za nielegalne.

Unijne firmy obawiały się z kolei, że ochrona typu „sui generis" w przypadku oznaczeń geograficznych funkcjonująca poza systemem zastrzeżonych znaków towarowych nie będzie miała takiego samego statusu, jak własność intelektualna.

- Głównym elementem kompromisu jest zgoda na to, aby strony stosowały szersze kryteria, ale bez naruszania żadnych praw intelektualnych - powiedział amerykański urzędnik, chcący zachować anonimowość.

- Unia nie chciała się znaleźć w sytuacji, w której dyskryminuje się jej kraje poprzez przywiązywanie większej wagi do znaków towarowych.

- Unia zgodziła się w końcu na zasadę, iż żadna strona nie powinna dyskryminować w odniesieniu do praw własności intelektualnej, a strony powinny unikać tworzenia barier dla uczciwego handlu.

W przypadku oznaczeń geograficznych Stany Zjednoczone i Unia spierały się już podczas rundy rozmów Doha, więc porozumienie z Tokio wcale nie musi być ostatecznym.

Przedstawiciele USA powiedzieli, że treść porozumienia może zostać opublikowana najwcześniej w środę.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Struś 22-10-2010, 14:11:
Artykuł jest napisany chińszczyzną i nie sposób nic zrozumieć.
Proszę o wyjaśnienie cóż w praktyce oznacza "Głównym elementem kompromisu jest zgoda na to, aby strony stosowały szersze kryteria, ale bez naruszania żadnych praw intelektualnych"?
Czy wciąż cytowany ser parmeński, nie mający z Parmą nic wspólnego poza nazwą, będzie mógł być w USA legalnie sprzedawany?
  • regionalnesmaki 06-10-2010, 17:15:
Wina jednoznacznie stoi po stronie USA, ponieważ Stany Zjednoczone stosują markowy typ rejestracji produktów regionalnych (GI). W Europie, głownie w UE, stosuje się dużo lepszy i wydajniejszy system rejestracji produktów a nie marek, podobny sposób stosują już Chiny.
Ja sobie osobiście nie wyobrażam, aby w USA można było kupić oryginalne Oscypki robione gdzieś na przedmieściach Chicago, a system zastosowany w USA, teoretycznie to dopuszcza. Wystarczy aby zarejestrować markę "Ocypek", nie ważne czy pochodził on będzie z Podhala czy Żywiecczyzny czy z Gór Skalistych.
Dobrze jednak, że obie strony w tej sprawie się porozumieją, dzięki temu łatwiej można będzie eksportować do USA nasze produkty regionalne i tradycyjne i dostawać wyższą cenę.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH