Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Utrzymuje się pozytywny wpływ 500+ na wydatki gospodarstw domowych

  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 17-02-2017, 16:18

- W strukturze sprzedaży na szczególną uwagę zasługują również silne wzrosty w kategoriach "sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach” (z -12,4 proc. r/r do 7,9 proc. r/r) oraz "meble, RTV, AGD” (z 5,4 proc. do 9,0 proc.), wskazujące na utrzymujący się pozytywny wpływ poprawy sytuacji na rynku pracy i transferów w ramach programu "Rodzina 500+” na nastroje konsumenckie i wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych - ocenia Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Borowski przypomina, że zgodnie z danymi GUS produkcja sprzedana przemysłu w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w styczniu o 9,0% r/r wobec wzrostu o 2,3% w grudniu ub. r., co było powyżej prognozy CA (7,6%) i konsensusu rynkowego (7,8%). Jak dodaje, po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych produkcja przemysłowa zmniejszyła się w styczniu o 0,2% m/m, co sygnalizuje stabilizację aktywności w przemyśle w styczniu po dwóch miesiącach wzrostów.

W ocenie analityka główną przyczyną silnego zwiększenia dynamiki produkcji pomiędzy grudniem a styczniem była korzystna różnica w liczbie dni roboczych.

- Wstyczniu br. liczba dni roboczych była o 2 większa niż w styczniu 2016 r., podczas gdy w grudniu ub.r. była ona taka sama jak w grudniu 2015 r. Do wzrostu dynamiki produkcji przemysłowej w styczniu przyczyniło się również ustąpienie efektu wysokiej bazy, związanego z obserwowanym w ostatnich miesiącach 2015 r. przyspieszeniem realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Znalazło to odzwierciedlenie w bardzo silnym wzroście rocznej dynamiki produkcji w dziale "pozostały sprzęt transportowy” (z -43,4% r/r w grudniu 2016 r. do 30,0% r/r w styczniu br.) - dodaje.

Borowski zauważa, że w strukturze styczniowej produkcji przemysłowej na szczególną uwagę zasługuje relatywnie wysoka dynamika produkcji w branżach z istotnym udziałem eksportu w przychodach ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów: "metale” (16,8% r/r wobec 10,4% r/r w grudniu) "maszyny i urządzenia” (16,3% wobec 17,9%), "pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy” (13,2% wobec 8,7%), "chemikalia i wyroby chemiczne" (13,2% wobec 10,6%) i "wyroby z metali” (12,2% wobec 15,4%).

- Dane te są zgodne z naszym scenariuszem, zgodnie z którym w 2017 r. ożywienie w światowej wymianie handlowej będzie czynnikiem oddziałującym w kierunku zwiększenia popytu na polski eksport i wzrostu aktywności w przetwórstwie przemysłowym. Silny wzrost składowej indeksu PMI dla zamówień eksportowych w polskim przetwórstwie w styczniu do poziomu najwyższego od lutego 2014 r.  oraz utrzymujący się szybki wzrost zamówień w niemieckim eksporcie sygnalizują dobre perspektywy dla produkcji przemysłowej w kolejnych miesiącach - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.