Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

VI FRSiH: Rośnie zainteresowanie zjawiskiem firm rodzinnych

  • Autor: Magdalena Brzózka; www.portalspozywczy.pl
  • Data: 05-11-2013, 19:40
VI FRSiH: Rośnie zainteresowanie zjawiskiem firm rodzinnych
Piotr Grauer, dyrektor KPMG

Firmy rodzinne stanowią od 60-90 proc. wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw. Na świecie połowa tworzonych miejsc pracy przypada na przedsiębiorstwa rodzinne. Co zdecydowało o tym sukcesie familijnych firm? O tym debatowano podczas sesji zatytułowanej „Polskie firmy rodzinne - potencjał i kierunki rozwoju" na VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Piotr Grauer, dyrektor w firmie doradczej KPMG sukcesu firm rodzinnych upatruje w tym, że Polska weszła w okres transformacji z bardzo dużą inicjatywą prywatną, kiedy chęć do działania wielu ludzi była ogromna, co było tłamszone w poprzednim systemie.

- Sukces polskiej transformacji w pierwszej kolejności to jest sukces polskich prywatnych przedsiębiorców, którzy wzięli sprawę w swoje ręce i 25 lat temu zaczęli zakładać swoje firmy - mówił Piotr Grauer, podczas sesji zatytułowanej „Polskie firmy rodzinne - potencjał i kierunki rozwoju" na VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Jednak zdaniem eksperta dzisiaj nie jest tak łatwo jak kiedyś założyć firmę od początku. A przedsiębiorstwa powinny myśleć o tym, co będzie dalej z ich ptrzedsiębiorstwami. Wielu założycieli firm rodzinnych zbliża się do wieku emerytalnego i pojawi się kwestia sukcesji. Do tego rynek robi się coraz trudniejszy, więc pojawia się pytanie jak zarządzać dalej tym biznesem. Kolejny element, który jest wyzwaniem na przyszłość to sposób zarządzania firmą.

- Siła autorytetu tzw. Ojca założyciela w firmach rodzinnych często uniemożliwia przejście na inny sposób zarządzania z zewnętrznym zarządem - twierdzi Piotr Grauer.

Z kolei prof. Andrzej Blikle, wiceprezes rady Nadzorczej, A.Blikle, wskazywał na niezwykłą skalę zjawiska, jakim są firmy rodzinne.

- Firmy rodzinne to ogromna siła, jest nas 1,5 mln, razem z pracownikami to ok. 2,5 - 3 mln ludzi - wskazuje Andrzej Blikle.

Jego zdaniem na świecie i w Polsce jest rosnące zainteresowanie zjawiskiem jakim jest firma rodzinna.

- Objawia się to np. tym, że mamy już dwa kierunki studiów adresowane do firm rodzinnych. W Polsce jest niedostatek studiów biznesowych, które przygotują właścicieli małych firm jak zarządzać firmą rodzinną. Zarządzający rodzinnymi przedsiębiorstwami powinni mieć możliwość uczenia się tego jak np. prowadzić dialog między pokoleniami, który zawsze jest w rodzinie, ale kiedy przenosi się na pole firmowe to dodatkowo może być zagrożenie dla firmy - twierdzi Andrzej Blikle.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Karolina 06-12-2013, 09:57:
ile literówek! artykuł ciekawy ale masa błędów

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH