REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

VII FRSiH: Czy to już czas na globalne Made in Poland?

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 16-10-2014, 21:06
VII FRSiH: Czy to już czas na globalne Made in Poland?
Uczestnicy panelu Made in Poland na VII FRSiH fot. PTWP

Polska dobrze wykorzystała w ostatnich latach swoje szanse na zwiększenie obecności produktów rolno-spożywczych na rynkach zagranicznych, ale jest sporo do zrobienia, by polskie produkty mogły stać się markami globalnymi - mówili uczestnicy panelu zatytułowanego Made in Poland podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (FRSiH).

REKLAMA

Polska odniosła sukces, bo wzrost eksportu produktów rolno-spożywczych w ostatnich latach jest imponujący dzięki udanemu wykorzystaniu otoczenia makroekonomicznego.

- Konsumenci w UE mieli w ostatnich latach do czynienia z osłabieniem siły nabywczej, więc poszukiwali produktów tańszych, a przynajmniej cena zaczęła odgrywać dla nich ważniejszą rolę niż wcześniej i nasze polskie produkty na tym wygrywały - mówił podczas panelu Michał Koleśnikow, kierownik wydziału analiz Banku BGŻ.

- Tańsze było też finansowanie działalności, bo stopy procentowe były obniżane i teraz są rekordowe niskie, więc inwestycje były tańsze i łatwiej było zwiększać produkcję oraz eksport. Warunki były sprzyjające, ale te warunki trzeba było umieć dobrze wykorzystać i to nam się udało - dodał.

Odkąd Polska wstąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku polski eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł czterokrotnie do niemal 20 miliardów euro w 2013 roku.

Jednak Polska nie jest jeszcze graczem globalnym w tym sektorze. Tylko 13,2 proc. polskiego eksportu ogółem to eksport rolno-spożywczy. Spośród krajów UE osiem ma ten udział większy niż Polska np. Łotwa 21,3 proc., Dania 20 proc., Litwa prawie 20 proc., a Grecja, Hiszpania czy Holandia ponad 15 proc.

Polska kieruje też tylko 22 proc. eksportu żywności na rynki pozaunijne, podczas gdy średnia w UE to 26 proc., a zatem Polska nadal jeszcze jest nastawiona na eksport do krajów UE.

Jednak warto wyjść poza Unię Europejską i poszukać nowych rynków jak np. azjatyckich czy afrykańskich. Tam tkwi potencjał, bo rośnie tam liczba ludności, a co za tym idzie popyt na żywność.

Polska i jej sektor rolno-spożywczy ma więc wciąż szanse na dalszy rozwój eksportu.

- Podstawą polskiego eksportu jest silna pozycja branży na rynku krajowym i rynku unijnym. Dzięki temu mamy możliwości wychodzenia na rynki innych krajów. W najbliższych latach polski eksport rolno-spożywczy ma szanse rozwoju. Mamy nowoczesny przemysł rolno-spożywczy, który dzięki środkom z UE przeskoczył poziom technologiczny krajów Europy Zachodniej - mówił Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego.

- Sądzę, że aby odnieść sukces trzeba by mocno przedefiniować swój sposób myślenia i szukać przewag. Istotnym źródłem przyszłej przewagi polskich firm będzie dobre zrozumienie rynku, do którego będziemy eksportować - mówił z kolei Bartłomiej Sędłak, dyrektor sprzedaży Bahlsen Polska.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 017) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH