Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

VII FRSiH: Firmy rodzinne w Polsce. Pokoleniowa zmiana warty - nadchodzi czas decyzji!

  • Autor: Paweł Jachowski, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-10-2014, 12:19
VII FRSiH: Firmy rodzinne w Polsce. Pokoleniowa zmiana warty - nadchodzi czas decyzji!
Debata o firmach rodzinnych podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu

Zbliża się okres sporych wyzwań dla firm rodzinnych działających w Polsce. W podmiotach zakładanych na ogół w latach 90. wkrótce będzie musiało dojść sukcesji, a jednak młode pokolenie nie kwapi się do przejmowania firm po rodzicach. Ten problem trzeba rozwiązać systemowo, gdyż Polska nie może sobie pozwolić na zamykanie firm rodzinnych, które generują ok. 40 proc. PKB - to główny wniosek wynikający z dyskusji w ramach panelu „Firmy rodzinne w Polsce. Pokoleniowa zmiana warty – nadchodzi czas decyzji!” podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014.

Z przeprowadzonego niedawno przez KPMG badania na temat firm rodzinnych wynika, że ich największym zmartwieniem są rosnące koszty pracy, skomplikowane przepisy podatkowe, komunikacja między pokoleniami, jak również przygotowanie planu sukcesji. Mimo licznych utrapień, trzy czwarte firm rodzinnych w Polsce planuje w najbliższym czasie inwestycje - przede wszystkim w obszar swojej działalności podstawowej, ale także w dywersyfikację biznesu i w umiędzynarodowienie firmy. Co więcej, właściciele firm rodzinnych wskazują, że dostęp do dofinansowania generalnie nie jest dla nich problemem.

Aż 42 proc. firm rodzinnych w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy planuje przeprowadzić strategiczne zmiany. Mimo tego, obawiają się one sukcesji. - Dla połowy firm największym wyzwaniem strategicznym jest przekazanie zarządzania firmą następnemu pokoleniu. Spory odsetek odpowiedzi dotyczył także przekazania własności i władzy w firmie. Mniej więcej jedna piąta właścicieli firm rodzinnych powiedziała, że rozważa sprzedaż firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy - tłumaczył podczas panelu Piotr Grauer, dyrektor KPMG w Polsce.

W najbliższych latach w Polsce teoretycznie powinna rozpocząć się fala sukcesji w firmach rodzinnych. Kłopot w tym, że dzieci właścicieli firm niekoniecznie są zainteresowane przejmowaniem biznesu po swoich rodzicach. Jak mówił Andrzej Blikle, członek rady nadzorczej spółki A.Blikle, zaledwie 6,5 proc. studentów pochodzących z firm rodzinnych wyraża chęć przejęcia sterów w firmie rodziców.

- Okazuje się, że w odróżnieniu od XIX wieku, kiedy mój pradziadek powiedział mojemu dziadkowi "masz prowadzić firmę i koniec", więc on musiał odłożyć sztalugę i zabrać się za firmę, w tej chwili już tak nie jest. To jest zupełnie nowe zjawisko, z którym trzeba się zmierzyć. Myślę, że potrzebny jest projekt edukacyjny dla menedżerów nierodzinnych, którzy siłą rzeczy będą mieli bardzo dużo ofert pochodzących z firm rodzinnych. Menedżerowie, którzy się legitymują bogatym CV jeśli chodzi o pracę w korporacjach, nie radzą sobie bowiem kompletnie w firmach rodzinnych - tłumaczył Blikle.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.