Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

VII FRSiH: Firmy spożywcze muszą się konsolidować

  • Autor: Magda Brzózka; www.portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2014, 10:13
VII FRSiH: Firmy spożywcze muszą się konsolidować

Podczas debaty zatytułowanej „Firmy spożywcze pod presją cenowo-kosztową" dyskutanci rozmawiali m.in. na temat potrzeby konsolidacji sektora spożywczego, rozwoju na trudnym i konkurencyjnym rynku oraz o sytuacji gospodarczej z perspektywy polskiego przedsiębiorstw.

Eksperci rynku spożywczego i handlu podczas VII FRSiH w czasie debaty zatytułowanej „Firmy spożywcze pod presją cenowo-kosztową" długo dyskutowali o potrzebie konsolidacji sektora rolno-spożywczego.

Zenon Daniłowski, prezes zarządu Grupy Makarony Polskie SA, przyznał, że dla kierowanej przez niego firmy integracja to bardzo ważny kierunek.

- Konsolidacja to złożony i bardzo trudny proces, bo na naszym rolno-spożywczym działa wiele firm rodzinnych, z historią ponad 20-letnią. Oni mentalnie przeważnie mentalnie nie są skłonni wchodzić w układy własnościowe z innym podmiotem, dla nich to forma wywłaszczenia. Element mentalny jest trudniejszy niż ekonomiczny. Mamy duży problem pokonania bariery mentalnej - kiedy pracuję nad przejęciami - mówi Zenon Daniłowski.

Jego zdaniem firma wchodząc w proces konsolidacji musi mieć pewność, że dzięki temu procesowi uda się stworzyć nową jakość, że nie będzie to tylko suma dwóch firm z ich problemami.

- Być może właściwe byłyby na początku lekkie formy konsolidacji, np. wspólne podejście eksportowe, wspólny zakup surowców. My w takich różnych projektach już uczestniczymy, być może to powoli będzie przełamywać bariery mentalne - mówił Zenon Daniłowski.

Jacek Lewicki, prezes zarządu Grupy Drosed, również jest zdania, że konsolidacja to odpowiedni kierunek rozwoju.

- Konsolidacja jest niezbędna. Na świecie, w mięsnym biznesie dominują duże firmy, które mają znaczące udziały rynkowe. Polski rynek na razie wygląda inaczej, choć powoli zaczynają się tworzyć coraz większe grupy. Przy masowym produkcie jest to wymuszone przez dystrybucję. Na razie wielka dystrybucja ma jeszcze mniejszy udział w rynku mięsa i przetworów mięsnych niż mała dystrybucja - jednak to jest kwestia czasu. Ci, którzy chcą być i rozwijać się na tym rynku muszą być duzi, bo dzięki temu mogą zapewnić wymagane standardy związane z jakością i bezpieczeństwem produkcji - twierdzi Jacek Lewicki.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH