Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

VIII FRSiH: Health & Wellness. Sektor spożywczy stawia na zdrowie, funkcjonalność i bezpieczeństwo - pełna relacja

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-11-2015, 23:29
VIII FRSiH: Health & Wellness. Sektor spożywczy stawia na zdrowie, funkcjonalność i bezpieczeństwo - pełna relacja
Uczestnicy debaty „Health & Wellness. Sektor spożywczy stawia na zdrowie, funkcjonalność i bezpieczeństwo”. Fot. PTWP

Współcześnie coraz większe znaczenie odgrywa trend związany ze zdrowym odżywianiem. Konsumenci w świadomy sposób poszukują produktów o obniżonej zawartości tłuszczu oraz cukru, a także bez sztucznych dodatków. Rośnie znaczenie żywności ekologicznej oraz naturalnej. Firmy spożywcze w coraz większym stopniu dostosowują swoją ofertę do oczekiwań rynkowych – to główne wnioski płynące z debaty „Health & Wellness. Sektor spożywczy stawia na zdrowie, funkcjonalność i bezpieczeństwo” odbywającej się w ramach VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

W trakcie dyskusji uczestnicy zastanawiali się m.in. w jaki sposób zmieniają się oczekiwania konsumentów jeżeli chodzi o żywność oraz w jaki sposób firm z branży spożywczej reagują na zmieniające się zachowania klientów. Wszyscy zgodzili się co do tego, że duże znacznie odgrywa trend związany ze zdrowym odżywianiem oraz ograniczeniem niezdrowych dodatków spożywczych. Rośnie także znaczenie żywności funkcjonalnej. Wielu konsumentów coraz uważniej czyta etykiety na produktach spożywczych oraz unika substancji oraz dodatków, których pochodzenia nie zna.

Honorata Jarocka, Food and Drink Analyst, Mintel Group, zwróciła uwagę, że rośnie świadomość konsumentów odnośnie sposobu odżywiania. Jednocześnie zmienia się sposób definiowania tego, czym tak naprawdę jest dieta.

- Odchodzimy od idei, w której dieta to ograniczanie się. Obecnie dieta to świadomy wybór, a nie ograniczenie, czy wyłącznie redukcja niezdrowych składników – tłumaczyła w trakcie swego wystąpienia Jarocka.

Ekspertka Mintel Group podkreśliła, że ze względu na zmianę świadomości konsumentów producenci starają się być proaktywni i wprowadzać korektę swych strategii. Również sieci handlowe starają się edukować konsumentów i wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Z tego powodu w coraz większym stopniu firmy ograniczają zawartość sztucznych dodatków – odchodzą od sztucznych konserwantów, aromatów i barwników.

Zdaniem Honoraty Jarockiej w przyszłości konsumenci w jeszcze większym stopniu będą zwracali uwagę na to, co spożywają.

- Będą chcieli w bardziej świadomy sposób dokonywać wyborów i pozyskiwać więcej informacji. Rolą marek jest to, aby edukować konsumentów oraz ułatwiać im dokonywanie wyboru – mówiła Jarocka.

Marek Moczulski, prezes zarządu firmy Bakalland, zauważył, że trend prozdrowotny jest tak naprawdę megatrendem, który wpływa zarówno na światowy, jak i na polski rynek. W Polsce oraz na rynkach światowych działa wiele koncernów międzynarodowych. Wielkie korporacje naśladują przede wszystkim rozwiązania, które już funkcjonują na innych rynkach.

-Coraz więcej firm w Polsce to firmy innowacyjne. W Polsce coraz więcej jest okazji do innowacyjności, gdyż lokalne polskie firmy uwalniają energię swoich pracowników. To przekłada się na zyski. Bakalland jest taką firmą. Jako pierwsi wprowadziliśmy np. zbożowe batony mini – podkreślił prezes Moczulski.

Jak dodał innowacyjność to sposób na wyróżnienie. - „Wyróżnij się, albo zgiń” to hasło guru Jacka Trouta. Wiele firm z branży spożywczej w innowacyjności szuka przewag konkurencyjnych – zauważył Moczulski.

Prezes Bakallandu odniósł się także do sytuacji na rynku surowcowym bakalii. Przyznał, że w ostatnich miesiącach skala podwyżek cen była bardzo wysoka. Konsumenci jednak ciągle chętnie sięgają po bakalie, których spożycie na całym świecie rośnie. Prezes Moczulski podkreślił, że coraz częściej bakalie stają się zdrowym zamiennikiem różnego rodzaju artykułów spożywczych.

Dodatki do żywności – naturalne czy sztuczne?

Część debaty poświęcona została dodatkom do żywności, które bardzo często w świadomości społecznej utrwaliły się jako sztuczne i niezdrowe. Z poglądem tym polemizował Mateusz Kowalewski, prezes zarządu Hortimex Plus. Kowalewski zwrócił uwagę uczestników, że trend do unikania różnego rodzaju dodatków jest oparty na fałszywym założeniu.

- Są dodatki do żywności, które wzbudzają kontrowersje. Natomiast do jednego worka wrzucono wszystkie produkty oznaczone symbolem „E”. Konsumenci chcą czystej etykiety, ponieważ boją się symbolu „E” utożsamiając go z czymś sztucznym. W gruncie rzeczy wśród dodatków do żywności zajedziemy produkty jak najbardziej naturalne. Czy można powiedzieć, że nienaturalny jest agar pozyskiwany z alg? Dla wielu wegetarian czy wegan jest on alternatywą żelatyny. Trudno powiedzieć, że sztuczna jest witamina C, która ma symbol E300 – mówił Kowalewski.

W przekonaniu prezesa Hortimexu trend ten będzie się umacniał. Nawet reprezentowana przez niego firma, która w latach 90. budowała swoją pozycję jako importer różnego rodzaju surowców m.in. kwasu cytrynowego E330, obecnie w 80 proc. sprzedaje produkty niebędące dodatkami do żywności, lecz surowcami pochodzenia naturalnego.

- Zaczęliśmy ten trend dostrzegać już jakiś czas temu. Modyfikujemy naszą ofertę ponieważ widzimy, że nie da się z tym walczyć – wyjaśnił Mateusz Kowalewski. Podkreślił jednocześnie, że straszenie konsumentów „sztucznością” nie jest właściwym rozwiązaniem.

Tomasz Kurpisz, prezes zarządu Hortex Holding mówił o trendzie prozdrowotnym z perspektywy rynku soków i napojów. Podkreślił, że ponad 90 proc. wody sprzedawanej na polskim rynku to woda minimum źródlana, a bardzo często mineralna.

- Staramy się podnosić te atrybuty, które są istotne dla naszych konsumentów. Chodzi tu o wysoką jakość, naturalne składniki oraz absolutny brak dodatku cukru, czy jakichkolwiek innych dodatków. Dzisiaj prawo zakazuje dodawania cukru oraz innych dodatków do soków. Jako branża działania zmierzające w tym kierunku, aby soki były w pełni naturalne podejmowaliśmy na długo przed wejściem tego typu przepisów w życie w Unii Europejskiej oraz Polsce. Była to oddolna inicjatywa wszystkich producentów. Zobowiązaliśmy się, że będziemy wykorzystywali wyłącznie naturalne koncentraty oraz nie będziemy stosowali żadnych dodatków – tłumaczył prezes Hortexu. Dodał, że szeroko rozumiana branża napojowa odpowiada na zapotrzebowanie konsumentów na zdrowe, naturalne produkty.

Prawo nie nadąża za zmianami

Magdalena Nasiłowska, radca prawny DLA Piper Wiater, zwróciła uwagę, że polskie przepisy prawne nie nadążają za zmieniającymi się trendami rynkowymi. W Polsce istnieją co prawda regulacje dotyczące kwestii związanych z oznaczaniem produktów żywnościowych oraz wymogami dotyczącymi sposobu podania informacji o produkcie, ale ciągle brakuje przepisów, które stanowiłby wystarczającą informację dla konsumentów.

- Ustawodawca stara się śledzić trendy związane ze sposobem odżywania. Zazwyczaj jednak trendy zmieniają się zanim przepisy prawne wejdą w życie, czy zostaną znowelizowane – podkreśliła.

Nasiłowska oceniła, że prawodawstwo zmierza w dobrym kierunku, ale na szczeblu unijnym jest wiele rozporządzeń wzbudzających kontrowersje. Są one niezrozumiałe dla producentów, a nawet dla specjalistów. Jako przykład podała nową listę oświadczeń żywnościowych i zdrowotnych, w przypadku której Komisja Europejska z dwuletnim opóźnieniem wprowadziła zamkniętą listę.

- Ciągle jesteśmy na tym poziomie, że ustawodawca wprowadza szereg nowych obowiązków, ale z drugiej strony konsument jest ciągle zagubiony i nie do końca potrafi czytać etykiety. Ciągle jest dużo do zrobienia, pozostają liczne niejasności - zauważyła Nasiłowska. Przypomniała również, że bardzo często to co konsument myśli o danym produkcie i jak go ocenia nie znajduje potwierdzenia w regulacjach prawnych. W związku z tym istotne jest dalsze budowanie świadomości konsumentów.

- Duża w tym rola rządu i instytutów, chociażby Instytutu Żywności i Żywienia. Dbanie o to żeby konsument dotarł do przepisów, a raczej dostał ich skrót oraz informacje jak ma postępować jest na pewno dużo ważniejsza - podkreśliła Magdalena Nasiłowska.

Naturalny ale czy ekologiczny?

Uczestnicy debaty zgodni byli co do tego, że konsumenci w bardziej świadomy sposób wyszukują produktów spożywczych. Istnieje jednak różnica pomiędzy produktami naturalny a ekologicznym, z czego konsumenci nie zawsze zdają sobie sprawę.

Na zmianę stylu życia Polaków w kontekście obserwowanych przeobrażeń rynkowych zwrócił uwagę Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia. Zdaniem prezesa Chłonia ilość osób wpisujących się w trend Health & Wallness będzie rosła. Chłoń przypomniał, że początki trendu związanego ze zdrowym trybem życia wiążą się z rosnącą popularnością aktywności fizycznej w Stanach Zjednoczonych. Z biegiem czasu moda ta dotarła również do Polski. Już dzisiaj w wielu polskich miastach jak grzyby po deszczu rosną siłownie oraz fitness kluby. Obecnie jednak trend wiąże się nie tylko z uprawianiem sportu, ale także dbałością o sposób odżywiania. W opinii Sławomira Chłonia zdrową żywność kupują przede wszystkim osoby, które coraz mocniej zaczynają myśleć o swoim stylu życia.

- Szukając informacji i porad dochodzą do wniosku, że trzeba zmienić styl odżywiania – mówił. Jak dodał najbardziej świadomi klienci zdają sobie sprawę, że w najpełniejszym stopniu wszystkie ich oczekiwania spełniają produkty ekologiczne.

- Produkt ekologiczny jest bardzo dobrze zdefiniowany przez prawo. Ponadto musi posiadać specjalne certyfikaty. Cały łańcuch przetwórczo-logistyczny musi być certyfikowany. Dodatkowym elementem jest jasne oznaczenie na etykiecie. Jest to znaczek obowiązujący wszystkich procentów w każdym kraju członkowskim UE – przypomniał Sławomir Chłoń. Prezes Organic Farma Zdrowia odniósł się do kwestii różnic występujących pomiędzy produktami naturalnymi a ekologicznymi. Jak mówił są produkty ekologiczne są produktami naturalnymi. Jednocześnie jednak spełniają ściśle określone kryteria.

- Różnica między sokiem konwencjonalnym a ekologicznym jest taka, że ten pierwszy został wyprodukowany z owoców, które najprawdopodobniej zawierały ogromne ilości pestycydów i innych związków chemicznych użytych w sadzie – tłumaczył Chłoń.

Przypomniał jednocześnie, że wiele sieci handlowych już wprowadza do swojej oferty produkty ekologiczne. Ciągle jednak sprzedaż żywności ekologicznej ma charakter niszowy, gdyż stanowi 6 proc. całości sprzedaży spożywczej. Główna różnica pomiędzy ofertą dużych sieci handlowych a specjalistycznymi sklepami z żywnością ekologiczną polega na tym, że te drugie posiadają pełny asortyment produktów oraz umożliwiają swoim klientom skorzystanie z doradztwa stawiając na kompleksową obsługę. Tylko tego typu unikalność pozwoli skutecznie funkcjonować na rynku.

- W naszych sklepach mamy kilka tysięcy produktów. W 60 proc. są to produkty świeże. Posiadamy cały przekrój produktów spożywczych, a nie jedynie wybrane – mówił Sławomir Chłoń, prezes Ogranic Farma Zdrowia.

Tomasz Kurpisz odniósł się do słów Sławomira Chłonia. Nie zgodził z opinią, że dobre są tylko te produkty, które wyprodukowano w sposób ekologiczny. – Tego typu produkcja jest i będzie produkcją marginalną. Przy produkcji przemysłowej, przy skali produkcji którą posiadamy, zastosowanie nawozów sztucznych ma miejsce. Tego nie unikniemy. Tam gdzie możemy to kontrolować, na przykład przy produkcji mrożonek, całe kontraktowane przez nas zbiory pochodzą z monitorowanych upraw – podkreślił prezes Hortexu.

Moderatorem debaty „Health & Wellness. Sektor spożywczy stawia na zdrowie, funkcjonalność i bezpieczeństwo” była Edyta Kochlewska, redaktor naczelna serwisu dlahandlu.pl.

III Forum Rynku Spożywczego i Handlu, organizowane przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości, odbyło się w dniach 4-5 listopada w Warszawie. W trakcie dwóch dni spotkań oraz debat goście mieli okazję wysłuchać dyskusji w ramach 17 sesji tematycznych, a także odbyć rozmowy z czołowymi przedstawicielami branży spożywczej oraz handlowej, ekspertami oraz politykami i urzędnikami państwowymi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • momot 10-11-2015, 23:04:
Zdrowa żywność to także zdrowe i czyste robienie zakupów nieprawdaż? polecam www.cartwash.pl - ciekawy projekt, który ostatnio wpadł mi w ręce. Trzymam kciuki aby w Polsce zdrowa żywność i zdrowy handel oznaczał także dbanie o zdrowie klienta - podobnie jak to ma miejsce na zachodzie. Czas pokaże czy temat się przyjmie.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 761) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH