REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

W Indiach łatwiej zainwestować w segment żywności niż eksportować na ten rynek

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 20-04-2012, 13:54

Producenci żywności z Europy mogą upatrywać swoich szans na rynku indyjskim poprzez inwestycje w przemysł spożywczy, ponieważ Indie bardziej zainteresowane są zagranicznymi inwestycjami w indyjski przemysł przetwórstwa żywności niż importem gotowych produktów - mówi Monika Tyska z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

REKLAMA

- Biorąc pod uwagę nasycenie towarami rolno-spożywczymi rynków europejskich, wielu europejskich producentów żywności szuka nowych rynków zbytu między innymi w krajach azjatyckich. Jednak strona indyjska wyraża większe zainteresowanie zagranicznymi inwestycjami w przemysł przetwórstwa żywności na terenie Indii niż importem gotowych produktów. I właśnie w inwestycjach w przemysł spożywczy europejscy producenci mogą upatrywać swoją szansę zaistnienia na rynku indyjskim - mówi Monika Tyska z departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej MRiRW.

Zauważa, że Polska odnotowuje ujemne saldo w handlu z Indiami produktami rolno-spożywczymi rzędu ok. 60 milionów EUR. Głównymi towarami eksportowanymi do Indii są czekolada chleb, pieczywo cukiernicze, mąki, grysiki. Polska importuje z Indii najwięcej tytoniu, herbaty, nasion i owoców oleistych.

Ekspertka ministerstwa rolnictwa ocenia, że rolnictwo pełni bardzo ważną rolę w gospodarce indyjskiej, co wiąże się z dużymi trudnościami przy wprowadzaniu zagranicznych produktów spożywczych na rynek indyjski.

- Wysoki stopień ochrony indyjskiego rynku i producentów oraz kontrolowane przez państwo ceny są istotną barierą. Ponadto od 2004 r. Indie utrzymują zakaz importu zwierząt i licznych produktów pochodzenia zwierzęcego z Unii Europejskiej, w związku z ryzykiem wystąpienia grypy ptaków. Ograniczenia te nie są zgodne z normami OIE - Światowej Organizacji Zwierząt, gdyż strona indyjska nie rozróżnia grypy ptaków o wysokiej zjadliwości i grypy ptaków o niskiej zjadliwości oraz nie stosuje zasady regionalizacji. Kwestia tak jest poruszana przez Komisję Europejską od wielu lat na forach współpracy z Indiami - mówi Monika Tyska.

Dodaje, że należy także wziąć pod uwagę lokalne przyzwyczajenia kulinarne, gdyż indyjscy konsumenci są nastawieni na produkty regionalne, mało przetworzone. Kolejną kwestią jest cena, która jest ważnym kryterium przy zakupie żywności, ze względu na stosunkowo niewielką siłę nabywczą ludności. - Fakt, że rodzime produkty indyjskie są dużo tańsze od produktów importowanych, również wpływa na niewielkie zainteresowanie ludności indyjskiej produktami z zagranicy - mówi.

Przypomina, że obecnie trwają negocjacje w sprawie porozumienia o Strefie Wolnego Handlu między Unią Europejską a Indiami. Podpisanie tego dokumentu z pewnością ułatwi europejskim przedsiębiorcom handel z Indiami. Jednak, jak zauważa Monika Tyska, wówczas także firmy indyjskie będą miały łatwiejszy dostęp do rynku europejskiego.

Przeczytaj także:

Prezes PVA: Wódka staje się coraz popularniejsza w Indiach

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH