Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W latach 90. przemysł spożywczy nie był zainteresowany naturalnymi dodatkami do żywności

  • Autor: AT, portalspozywczy.pl
  • Data: 14-09-2017, 13:24
W latach 90. przemysł spożywczy nie był zainteresowany naturalnymi dodatkami do żywności
Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex Plus, fot. PTWP

- W latach 90. polski przemysł nie był zainteresowany alternatywami albo naturalnymi metodami produkcyjnymi, bo konsument nie był w stanie za to zapłacić. Proponowaliśmy np. alternatywy dla glutaminianu sodu, ale rynek mówił nie - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Mateusz Kowalewski wspomina, że w połowie lat 90, gdy firmą zarządzał jeszcze jego ojciec, w Polsce stosowało się bardzo dużo dodatków do żywności.

- Importowaliśmy np. ogromne ilości kwasu cytrynowego. Już wtedy zaczęliśmy poszukiwać alternatyw, bo widzieliśmy, że na Zachodzie pojawił się sceptycyzm konsumentów wobec „chemii w żywności”. Alternatywy nie były dużo droższe, ale wtedy walka toczyła się o każdy grosz. I rynek mówił: Nie, glutaminian jest ok, jak jest tani to będziemy go używać. Mieliśmy duży problem z tym żeby przekonać przemysł, a konsument w tamtym czasie nie był tak świadomy jak dziś. Dopiero wraz z rozwojem internetu i mediów elektronicznych wykształciła się wyższa świadomość konsumenta - dodaje.

W ocenie prezesa Hortimeksu, podejście biznesu zaczęło się zmieniać w połowie pierwszej dekady XXI wieku.

- Wcześniej także była grupa konsumentów, która zwracała uwagę na to, co je, ale od ok. 2005 roku zaczęła się znacząco powiększać. Obecnie jest to bardzo silny trend. Konsumenci, przynajmniej w sferze deklaratywnej, twierdzą, że chcą odżywiać się zdrowo albo że gotowi są zapłacić więcej za lepszej jakości produkty - dodał.

Często bywa jednak tak, że konsument chciałby żeby było lepiej, ale do momentu, w którym nie będzie musiał za to zapłacić.

- Często dzieje się tak nie dlatego, że nie chcemy tego robić, ale dlatego, że po prostu nas nie stać. Dlatego pewne trendy łatwiej przyjmują się na zachodzie Europy, gdzie konsumenci są w lepszej sytuacji ekonomicznej. Średnia siła nabywcza Polaków jest na poziomie połowy średniej unijnej. Jeżeli więc mamy zapłacić za jajko nie 50 gr a 1 zł, powstaje pytanie, czy będziemy mogli sobie na to pozwolić. W przypadku jajek pojawia się jeszcze inny aspekt. W badaniach okazało się, że u kur karmionych na wybiegach stężenia metali ciężkich i innych niekoniecznie pożądanych pozostałości w produkcie gotowym (jajku) są wyższe niż w przypadku kur karmionych w klatkach. Powstaje pytanie, czy ważniejszy jest dla nas dobrostan zwierzęcia, czy bezpieczeństwo i zdrowie człowieka, który ma się żywić tym, co to zwierzę wyprodukuje - pyta Kowalewski.

Przeczytaj cały wywiad z Mateuszem Kowalewskim:

Branża spożywcza gra z konsumentami w grę, z której nikt nie jest zadowolony - Wywiad

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • selene 16-09-2017, 23:52:
Rzetelne opisy dodatków do żywności w aplikacji E-dodatki, do pobrania w Google Play.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 419) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.