Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W Polsce mniej chętnych do sukcesji w firmach rodzinnych

  • Autor: PAP
  • Data: 03-10-2017, 15:17
W Polsce mniej chętnych do sukcesji w firmach rodzinnych
fot. shutterstock

8,1 proc. sukcesorów deklaruje chęć przejęcia rodzinnej firmy - to nieco mniej niż średnia europejska, gdzie takich deklaracji jest między 10 - 12 proc. - wynika z raportu pt. "Barometr sukcesyjny ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych".

Najwięcej - przynajmniej deklaratywnych sukcesorów jest w Azji i Ameryce Południowej, gdzie 20 proc. dzieci deklaruje, że przejmie rodzinny biznes.

Raport powstał na bazie badania sukcesorów w ramach międzynarodowego projektu GUESSS przeprowadzonego w 50 krajach na 1000 uczelni, w tym 50 polskich. W badaniu wzięło udział 21 386 osób, w tym 1471 z Polski.

Jak podkreśliła prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego dr Adrianna Lewandowska, wynik badania jest nieco lepszy niż w edycji sprzed trzech lat, gdy chęć przejęcia rodzinnego biznesu deklarowało nieco ponad 6 proc. respondentów. "Trend jest dobry, mamy nadzieję, że się utrzyma.

Sprawa jest o tyle paląca, że - jak podkreślił - obecny na prezentacji raportu prof. Jerzy Cieślik z Akademii Leona Koźmińskiego, podobnie jak całe społeczeństwo - polscy właściciele firm rodzinnych starzeją się.

"To bardzo poważny problem również w Europie Zachodniej; w niektórych krajach 25 proc. firm właścicieli zbliżających się do emerytury, z różnych powodów, nie ma sukcesora. Średnio - zagrożona jest co dziesiąta europejska firma.

Jak dodał, choć w Polsce nie ma na razie badań tego zjawiska, jednak według dostępnych szacunków skala problemu może być zbliżona do europejskiego. Profesor zwrócił uwagę, że do wieku emerytalnego zbliżają się pionierzy polskiego biznesu. W przypadku - nawet stabilnych, posiadających swoją pozycję - firm, których nie ma komu przekazać taka firma przestaje się rozwijać. "Alternatywą jest uznać, że istnieje coś takiego jak sukcesja zewnętrzna albo biznes transfer. To zjawisko już się w Polsce pojawiło, pojawiły się instytucje, które się w tym specjalizują.

Badani polscy sukcesorzy to w 90 proc. tzw. Millennialsi (albo pokolenie Y), czyli osoby urodzone między 1980 a 2000 r. To grupa, która obecnie liczy w Polsce ok. 9 mln osób. Większość z nich studiuje na kierunkach związanych z biznesem, prawem czy ekonomią - te kierunki studiuje jedna trzecia badanych. Jeden na czterech wybiera kierunki techniczne, informatykę albo architekturę. Na pytanie o to, co jest ważniejsze: rodzinna harmonia czy biznes, przytłaczająca większość (72 proc.)opowiada się za harmonią.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.