Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

W sektorze spożywczym rośnie optymizm

Widać, że rynek spożywczy się ożywił. Sytuacja firm z branży na tle gospodarki kraju jest dobra - mówił podczas panelu "Sytuacja ekonomiczna sektora - możliwości finansowania rozwoju" Piotr Grauer, wicedyrektor firmy doradczej KPMG.

W sektorze spożywczym rośnie optymizm

Grauer zauważył, że z roku na rok umacnia się trend, w ramach którego coraz więcej instytucji finansowych obniża pułap minimalnej inwestycji w daną firmę, co daje szansę znalezienia finansowania również mniejszym producentom żywności. - Obecnie z dużą swobodą można pozyskiwać pieniądze od funduszy inwestycyjnych private equity już na poziomach ok. 5 mln euro. W Polsce funkcjonuje sporo instytucji zainteresowanych tego typu inwestycjami . Firmy spożywcze nie są skazane na fundusze, które wchodzą tylko w inwestycje powyżej 100 mln euro - ocenił wicedyrektor KPMG.

Rafał Sosna, dyrektor inwestycyjny Penta Investments w Polsce zwrócił uwagę, że rynek spożywczy otwiera możliwości do inwestowania dużych ilości pieniędzy. Jego zdaniem ostatnie duże przejęcia nie potwierdzają tezy niektórych obserwatorów rynku, jakoby wyceny firm spożywczych były obecnie niskie. - Ceny są szalenie wysokie. Jako przykład można podać chociażby przejęcie marki Wedel przez Lotte - wskazał dyrektor Penta Investments. - Myślę, że sytuacja jest spowodowana tym, że jest dużo pieniądza inwestycyjnego, który poszukuje dobrych defensywnych aktywów. Inwestorzy są obecnie skłonni przyjmować w kalkulacjach niższe stopy zwrotu - ocenił.

Zaznaczył, że firmy o mocnej pozycji rynkowej na dzień dzisiejszy przyciągają bardzo dużą uwagę zarówno funduszy inwestycyjnych, jak i graczy strategicznych. - To owocuje bardzo wysokimi wycenami - zaakcentował Rafał Sosna. - Jednak muszą być to firmy o naprawdę ugruntowanej, mocnej pozycji w danym segmencie rynkowym - powiedział.

Dane przytoczone przez Martę Skrzypczyk, kierowniczkę Zespołu ds. Analiz Rynków Rolnych w Departamencie Analiz Makroekonomicznych i Sektorowych Banku BGŻ pokazały, że branża spożywcza jest odporna na kryzys. - W kryzysowym 2009 r. wartość produkcji sprzedanej w przemyśle spożywczym wzrosła, podczas gdy w przemyśle ogółem spadła. W bieżącym roku sprzedaż nadal rośnie, choć dynamika wzrostu spada - tłumaczyła Marta Skrzypczyk. - Wiąże się to z niższym eksportem, spowodowanym aprecjacją złotego. Dalsze kształtowanie się sytuacji w dużej mierze zależy od naszych możliwości eksportowych, czyli od sytuacji na rynkach zagranicznych. Na rynku krajowym widać szanse zwiększania wielkości sprzedaży - dodała.

więcej informacji:

Piotr Grauer RSS ALERT    /    Marta Skrzypczyk RSS ALERT    /    Rafał Sosna RSS ALERT    /    Adam Łącki RSS ALERT    /    Bank BGŻ RSS ALERT    /    Penta Investments RSS ALERT    /    Krajowy Rejestr Długów RSS ALERT    /    III Forum Rynku Spożywczego RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT    /    finanse RSS ALERT    /    zadłużenie RSS ALERT    /    inwestycje RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.90.45.27
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.