Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W stronę całkowitego zniesienia barier w transporcie morskim

  • Autor: (PAP)
  • Data: 21-01-2009, 15:01

Najważniejsze są propozycje przepisów, które mają uprościć i ujednolicić formalności, jakim poddawane są statki w unijnych portach. Dzięki temu statek, który najpierw dokonuje wyładunku np. w Rotterdamie, gdzie musi przejść przez wszystkie procedury celne i inne, będzie mógł potem już bez żadnych formalności zawijać do kolejnych europejskich portów: Marsylii, Hamburga, Antwerpii czy Gdyni.

Zgodnie z przepisami jednolitego, wspólnego rynku takie zasady obowiązują teraz w transporcie drogowym: po wpuszczeniu na terytorium UE, ciężarówki niemal bez żadnych barier przewożą towary do różnych krajów. W transporcie morskim procedury administracyjne są wciąż bardzo skomplikowane - nie tylko wobec jednostek z krajów trzecich, ale nawet statków unijnych, które kursują między portami w UE.

KE uważa, że współczesne technologie pozwalają na kontrolę, czy w międzyczasie statek nie zawinął do portu w kraju trzecim np. na Morzu Śródziemnym - i nie ma ryzyka, że jednolita "europejska przestrzeń morska" stanie się furtką dla przemytu.

Ponadto KE przewiduje współpracę służb celnych, fitosanitarnych, weterynaryjnych i podatkowych kontrolujących statki zawijające do unijnych portów. Obecnie brak koordynacji między krajami powoduje dodatkowe koszty dla armatorów i wydłuża transport drogą morską. Tymczasem - argumentuje KE - wzmocnienie jego konkurencyjności jest szczególnie ważne w dobie kryzysu gospodarczego. W końcowym efekcie mają na tym zyskać konsumenci, którzy dostaną towar szybciej i po niższej cenie.

KE zachęca też, by kraje członkowskie uprościły przepisy i różnorodne procedury portowe, często nakładane na poziomie władz lokalnych.

Pakiet przedstawiony przez unijnego komisarza ds. transportu Antonio Tajaniego ma sprawić, że UE w pełni wykorzysta potencjał transportu morskiego, także jeśli chodzi o handel wewnątrzunijny. W UE, gdzie jest w sumie 100 tys. kilometrów wybrzeża morskiego, działa 1200 portów handlowych. Teraz - na skutek istniejących barier - przegrywają one często konkurencję z transportem drogowym.

"Sprawiając, że transport morski będzie bardziej atrakcyjny, zaproponowane przez nas środki doprowadzą do bardziej zrównoważonego wykorzystania różnych sposobów transportu, w zależności od ich zalet, a nie odziedziczonych z przeszłości różnic procedur administracyjnych. Będzie to z korzyścią dla środowiska i gospodarki" - powiedział Tajani.

Część propozycji KE dotyczy zmiany unijnych przepisów, na co będą musiały się zgodzić kraje członkowskie i eurodeputowani. Tajani liczy, że propozycje KE zaczną wchodzić w życie już w roku 2010, a zniesienie barier zakończy się w roku 2013.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 650) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH