REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wahania kursu złotówki są przekleństwem polskich firm

  • Autor: Gazeta Prawna
  • Data: 18-11-2008, 21:23

Konkurencyjność cenowa polskich firm eksportowych maleje. Głównym "przekleństwem" krajowych przedsiębiorstw są wahania kursu złotówki - oceniają eksperci na łamach Gazety Prawnej.

REKLAMA

Konkurencyjność cenowa polskich firm eksportowych maleje. Głównym "przekleństwem" krajowych przedsiębiorstw są wahania kursu złotówki - oceniają eksperci.

Jak poinformował na wtorkowej konferencji dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Ryszard Michalski, kryzys finansowy wymaga przewartościowania naszej polityki pieniężnej. W jego opinii ważne jest, aby doprowadzić do stabilizacji kursu złotówki.

Z danych Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) wynika, że z roku na rok rośnie znaczenie eksportu dla polskiej gospodarki. W 2000 r. wartość towarów wysłanych za granicę wynosiła 39 mld euro, a w roku 2007 już 105,9 mld euro. Według ostrożnych szacunków, rok bieżący zamkniemy sprzedażą na poziomie 124 mld euro.

Pomimo wzrostu wartości eksportu, polscy przedsiębiorcy obawiają się wahań kursu złotego

W opinii Michalskiego oraz zastępcy sekretarza generalnego Krajowej Izby Gospodarczej Mieczysława Bąka, wahania polskiej waluty są "przekleństwem" dla polskich przedsiębiorstw.

Bąk podał, że duże wahania kursów spowodowały uruchomienie w firmach procesów restrukturyzacji

Przedsiębiorstwa zaczynają ciąć koszty, co prowadzi m.in. do zwolnień pracowników.

Jak poinformowała ekspert PKPP "Lewiatan" Małgorzata Krzysztoszek, z najnowszych badań Konfederacji wynika, że niekorzystny kurs walutowy jest wymieniany przez jedną trzecią małych i średnich firm jako największa bariera w prowadzeniu działalności eksportowej. Jako główną przeszkodę ponad 40 proc. przedsiębiorców wskazuje problem w znajdowaniu wiarygodnych partnerów biznesowych za granicą.

Zaznaczyła, że w ubiegłym roku 55 proc. polskich firm informowało o tym, że są one bardziej konkurencyjne niż ich potencjalni konkurenci za granicą. W tym roku odsetek ten spadł o prawie 4 proc. Krzysztoszek podkreśliła, że dwa lata temu swoją konkurencyjność podkreślało 80 proc. przedsiębiorców.

"Konkurencyjność cenowa polskich firm, w porównaniu z przedsiębiorstwami działającymi na rynkach europejskich, maleje" - oceniła ekspert.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 382) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH