REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wartość kwietniowego eksportu wyniosła 14,5 mld euro

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 01-06-2015, 10:37

Z analizy opublikowanych danych o stanie gospodarki w kwietniu oraz zapotrzebowania na usługi w zakresie ochrony transakcji eksportowych, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych szacuje, że w kwietniu eksport z Polski wyniósł 14,490 mld euro. Był więc o 5,4 proc. mniejszy niż w marcu i jednocześnie o 8,7 proc. większy niż w kwietniu 2014 r. Liczony w złotych eksport wyniósł 58,312 mld tj. o 7,8 proc. mniej niż w marcu i równocześnie o 4,6 proc. więcej niż przed dwunastoma miesiącami.


REKLAMA

Kwietniowy spadek obrotów jest zjawiskiem typowym. Po słabszym początku roku i marcu przynoszącym zazwyczaj silne odreagowanie w górę, w kwietniu sprzedaż ulega wyraźnemu ograniczeniu. No cóż, szczyt zaopatrzenia okołoświątecznego mamy już za sobą i handel w kwietniu raczej stara się zbyć wcześniej nagromadzone zapasy. Również w przypadku przedsiębiorstw, dopasowywanie stanów magazynowych do portfela zamówień na okres wiosny i lata przypada raczej na marzec, w kwietniu zaś intensywność zakupów ulega ograniczeniu. W roku bieżącym wzrost eksportu w marcu wyraźnie odbiegał na plus od obserwowanych w latach poprzednich. W konsekwencji korekta kwietniowa okazać się może nieco głębsza niż zazwyczaj. Wskazują na to wyniki przemysłu i dane o obrotach handlu hurtowego. W konsekwencji roczna dynamika eksportu mogła okazać się niższa od notowanej w marcu (w miejsce 13,7% pojawi się w statystykach 8,7%).

Wyniki eksportu z ostatnich miesięcy, zwłaszcza pierwszego kwartału roku bieżącego, systematycznie okazały się lepsze od oczekiwanych. Szczególną uwagę zwraca wyższy niż w ostatnich latach stosunek eksportu do produkcji sprzedanej przemysłu. Miało to miejsce w sytuacji wciąż wątłego wzrostu gospodarczego u naszych najważniejszych partnerów z Unii oraz głębokiego regresu sprzedaży na rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Liczne komentarze przedsiębiorców o zmianie pozycji konkurencyjnej naszych towarów wobec dalekowschodniej konkurencji, popierają naszą tezę prezentowaną przed miesiącem. Wskazywaliśmy wtedy na fakt, iż sprzyja nam wzrost wyceny dolara wobec euro na światowych rynkach. Słabnące euro poprawiło bowiem pozycję konkurencyjną wielu wytwórców z Unii Europejskiej. Wraz ze wzrostem tamtejszej produkcji eksportowej, zwiększył się popyt na dostawy dóbr zaopatrzeniowych realizowanych z Polski. W tym samym czasie nasze dobra zaopatrzeniowe i konsumpcyjne istotnie zyskały na konkurencyjności w stosunku do sprowadzanych
z dalekiego wschodu – zwłaszcza z Chin (patrz nasze dobra rozliczane taniejącym euro wobec dalekowschodnich rozliczanych drożejącym dolarem).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 743) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH