Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WEI i PAIH zaprezentowały raport o barierach dla polskich firm w Unii Europejskiej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 22-03-2018, 11:54

Warsaw Enterprise Institute, we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), zaprezentował raport „Bariery i utrudnienia dla polskich firm w Unii Europejskiej”. Prezentacji raportu towarzyszyła dyskusja z udziałem m.in. prezesa PAIH Tomasza Pisuli.

–  Tylko silne przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na ryzyko, jakie niesie ze sobą eksport. Jednym z kluczowych fundamentów rynkowej pozycji jest mocna marka. Tymczasem polskim firmom i ich produktom, usługom i technologiom brakuje przede wszystkim światowej rozpoznawalności - mówił prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Tomasz Pisula.

- Zagraniczna metka i wysoka marża, z którymi zachodni sąsiedzi sprzedają u siebie polskie towary, to cenna wskazówka. Oni dostrzegli świetną jakość naszych produktów, więc i my bazujmy na niej, budując markę polskiego eksportu - dodał.

- Zagraniczne Biura Handlowego PAIH pomagają polskim eksporterom z dobrą ofertą wykreować odpowiedni wizerunek. Pokazują też możliwości do dywersyfikacji sprzedaży na nowych rynkach szybkiego wzrostu, ułatwiając jednocześnie zarządzanie biznesowym ryzykiem, aby firmy nie straciły na niestabilnościach – mówił też Tomasz Pisula.

WEI podaje, że gdy w 2004 r. Polska wchodziła do Unii Europejskiej saldo obrotów z Unią było ujemne – kupowaliśmy towary warte o 6,6 mld zł więcej, niż wynosił nasz eksport do państw Unii. W 2016 r. wartość polskiego eksportu do państw UE wyniosła 641,3 mld zł i wzrosła niemal trzykrotnie w stosunku do 2004 roku. W 2016 r. dodatnie saldo obrotów z państwami UE wyniosło 159,6 mld zł.

– Wolności gospodarcze nigdy nie są nikomu dane raz na zawsze. Obowiązkiem instytucji jak nasza jest monitorowanie barier i przypominanie o zagrożeniach dla naszego wspólnego dobrobytu - mówił Tomasz Wróblewski, prezes Warsaw Enterprise Institute.

WEI podkreśla, że celem publikacji raportu jest zwrócenie uwagi na przeszkody, z jakimi na rynkach poszczególnych państw europejskich mierzą się poszczególne branże polskiej gospodarki oraz wskazanie zbioru rekomendacji w walce z europejskim protekcjonizmem.

WEI podkreśla m.in., że kluczowe jest stworzenie mechanizmów współpracy między biznesem, a organami państwa w sytuacjach pojawienia się sygnałów o nowych niekorzystnych rozwiązaniach prawnych lub praktyce stosowania prawa uderzającego w polskie firmy.

Zaznacza, że informacja o stosowaniu jakichkolwiek barier administracyjnych lub zmiana praktyk po stronie administracji państw unijnych, powinna wywoływać natychmiastową reakcję polskich służb dyplomatycznych.

- Rekomendujemy także, aby służby dyplomatyczne i gospodarcze informowały o teoretycznych zagrożeniach dla interesu gospodarczego Polski, nawet gdy pomysły te pojawiają się tylko na poziomie debat gospodarczych – pisze WEI.

WEI informuje, że to pierwsza publikacja na temat unijnego protekcjonizmu i w przyszłości będzie co roku publikował listę barier.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (9 717) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane