REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wejście w życie rozporządzenia 1169/2011 coraz bliżej

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 12-03-2014, 15:47
Wejście w życie rozporządzenia 1169/2011 coraz bliżej

Na niecały rok przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia PE i Rady nr 1169/2011 (tzw. FIR) wśród podmiotów branży spożywczej mówi się w szczególności o tych wymogach rozporządzenia, które oceniane są jako przełomowe dla treści etykiet żywności, m.in.: obowiązek wskazywania kraju pochodzenia mięsa, podkreślanie alergenów, kwestia odpowiedzialności za informacje, czy obowiązkowa deklaracja na temat wartości odżywczej - choć to dopiero od 13.12.2016.

REKLAMA

Jak mówi Joanna Olszak, doradca ds. prawa żywnościowego z IGI Food Consulting, burzliwe dyskusje toczą się również nad zmianami, jakie nastąpią w treściach publikowanych w internetowych sklepach z żywnością (w tym z suplementami diety), ponieważ przeniesienie niemal wszystkich informacji obowiązkowych z etykiet na e-etykiety jest niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla podmiotów zaangażowanych w e-sprzedaż.

Tymczasem warto już teraz zwrócić uwagę na niektóre zapisy rozporządzenia, mogące potencjalnie wpłynąć na kształt komunikacji marketingowej dla wielu produktów. Mowa tu o zapisach, z których nie wynikają wprost konkretne zmiany czy nowe obowiązki, lecz które mogą się z nimi wiązać w niedalekiej przyszłości, zależnie od ich interpretacji przez organy kontrolne lub instytucje UE.

- Przykładowo, ciekawa i dość kontrowersyjna jest treść art. 37, zgodnie z którą „nie można prezentować dobrowolnych informacji na temat żywności ze szkodą dla przestrzeni dostępnej do prezentacji obowiązkowych informacji na temat żywności" - mówi Joanna Olszak.

Czy oznacza to, że przygotowując projekty (artworki) etykiet powinniśmy preferencyjnie traktować takie informacje obowiązkowe jak: wykaz składników lub nazwę środka spożywczego (a nie nazwę handlową), umieszczając je np. w najbardziej widocznym miejscu (np. na froncie etykiety) rezerwowanym zwykle dla tekstów marketingowych lub grafiki? - W chwili obecnej trudno o jednoznaczną odpowiedź, a ryzyka związanego z takim podejściem nie sposób całkowicie wykluczyć. Dużo zależeć będzie od finalnego wyglądu całej etykiety i sposobu przedstawienia zarówno informacji obowiązkowych, jak i treści dobrowolnych. Z całą pewnością natomiast, sama treść rozporządzenia nie wystarczy do rozstrzygnięcia wspomnianej wyżej (choć nie tylko) kwestii - mówi doradca ds. prawa żywnościowego z IGI Food Consulting

Zwraca także uwagę, że podobnie ważny i trudny jest zapis art. 36, który stanowi, iż „informacje na temat żywności przekazywane na zasadzie dobrowolności (...) nie mogą być niejednoznaczne ani dezorientować konsumentów, jak też być w stosownych przypadkach oparte na dowodach naukowych". Z dalszej treści tego artykułu można wnioskować, że wymóg ten (a raczej zakaz) dotyczy m.in. informowania o możliwej i niezamierzonej obecności alergenów i substancji wywołujących reakcje nietolerancji, czyli mówiąc krótko tekstów typu: „może zawierać śladowe ilości...", „w zakładzie stosuje się...". Są one dziś powszechnie wykorzystywane w oznakowaniu i niejednokrotnie dotyczą całej listy substancji alergennych potencjalnie obecnych w produkcie. Nierzadko towarzyszą im również zapewnienia producenta o najwyższej, stale kontrolowanej jakości produktu i stosowaniu kilku systemów, które gwarantują tą jakość.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Agata Nutrition Calculator 08-04-2015, 11:18:
nie zaprojektuje etykiety wg nowego rozporządzenia ale obliczy wartości odżywcze i energetyczne. Nutrition Calculator FOODCAL www.nutrition-calculator.pl

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 379) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH