Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceminister Infrastruktury na EKG 2011: Nakłady na modernizację kolei będą rosły

  • wnp.pl
  • Autor: Piotr Stefaniak
  • Data: 17-05-2011, 13:13
Wiceminister Infrastruktury na EKG 2011: Nakłady na modernizację kolei będą rosły

Zgodnie z "Master planem dla transportu kolejowego" oraz wieloletnim sektorowym planem inwestycyjnym do 2013 roku, nakłady na modernizację infrastruktury kolejowej będą rosły - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Massel podczas debaty "Kolej w Europie i w Polsce" EEC 2011. W ub.r. przeznaczono na to 3 mld zł, w tym roku - 4,5 mld, a w przyszłym 8 mld zł.

- Te środki już przynoszą pierwsze efekty, a będą lepiej odczuwalne za rok, kiedy oddanych zostanie do użytku kilka zmodernizowanych odcinków, które uzyskają bardzo atrakcyjne czasy średniej podróży - podkreślił wiceminister.

Towarzyszą temu wydatki na rozwój techniczny sieci kolejowej, w tym nowoczesne systemy sterowania ruchem. Umożliwi to na wzrost prędkości na linii CMK ze 180 km/h do 200 km. Wyzwaniem cywilizacyjnym staje się natomiast realizacja linii "Y" kolei dużych prędkości. Zostało już wybrane konsorcjum, które przygotuje studium wykonalności tej inwestycji. Ale linia "Y" ma zostać oddana do użytku w 2020 roku.

W dyskusji podkreślono konieczność inwestycji i modernizacji całej sieci kolejowej, a nie wybranych jej odcinków (ok. czwartej części jej łącznej długości).

- Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce ledwie przekracza 20 km/h, a koszt przejazdu 1 km przez pociąg kosztuje 5,5 euro, podczas gdy w Europie zachodniej jest to 50 km/h i koszt ok. 2,5 euro - mówił Alexander Hedderich, prezes DB Schenker Rail - Ogranicza to możliwości konkurencyjności kolei w Polsce.

Według Wojciecha Balczuna, prezesa PKP Cargo, skrócenie czasu jazdy o pół dnia pozwoliłoby uwolnić ok. 1000 wagonów do działalności operacyjnej tej spółki. - W obecnej sytuacji zapaści sieci infrastruktury, niweczone są m.in. nasze efekty poprawy efektywności i atrakcyjności przewozów, jakie stwarzamy klientom - podkreślił Balczun.

W debacie zgodzono się, że koszty modernizacji i rozwoju infrastruktury musi ponosić państwo.

- Dobrze się stało, że w proces ten włączają się obecnie w szerszym zakresie, także w zakupy taboru kolejowego, samorządy wojewódzkie - powiedział poseł Janusz Piechociński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH