Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wicepremier: Wszyscy w łańcuchu dostaw muszą być odpowiedzialni za jakość żywności

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 26-09-2013, 11:06
Wicepremier: Wszyscy w łańcuchu dostaw muszą być odpowiedzialni za jakość żywności
Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki. Fot. PTWP

Patriotyzm gospodarczy nie jest już tylko kupowaniem polskich produktów w polskich sklepach. To odpowiedzialność, na przykład wszystkich podmiotów występujących w łańcuchu dostaw - producentów, transportowców, handlowców - za jakość naszej żywności. Jest to wyzwanie, które powinniśmy podjąć jako odpowiedź na czasy globalizacji - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

Jak mówi Janusz Piechciński, patriotyzm gospodarczy to przede wszystkim postawa - wobec własnego państwa i własnej gospodarki. Postawa służebności wobec branży, firmy, w której się pracuje lub którą się kieruje.

- Dzisiaj polska gospodarka bardzo radykalnie się umiędzynarodawia, a jednocześnie rosną i szanse i zagrożenia, na przykład dominuje niepewność. W takim czasie trzeba stawiać na to, co jest sprawdzone i kształtować w sobie postawy patriotyzmu dnia codziennego: dobrej pracy, szacunku dla ludzi, dbania o rynek, dbania o dobre imię państwa, regionu, miejscowości, w której się mieszka, ale także zakładu, produktu i usługi, którą się wytwarza - tłumaczy wicepremier.

Z tego wynika, że patriotyzm gospodarczy to coś więcej niż kupowanie w polskich sklepach, polskich produktów. - To nie jest takie proste jak kilkanaście lat temu - wtedy patriotyzm gospodarczy był właśnie kupowaniem w sklepie polskich produktów. Dziś coraz trudniej jest zdefiniować, co jest rzeczywiście polskim produktem. Często to, co kupujemy zawiera części produkowane w różnych stronach światach, z kolei zakłady działające na terenie Polski mają różną strukturę kapitałową i właścicielską. Byłoby to więc irracjonalne, gdyby iść tą drogą - mówi minister gospodarki.

Choć, jak dodaje, przedstawicieli innych narodów nie trzeba zachęcać do kupowania rodzimych produktów, jest do naturalne np. dla Japończyków, czy Niemców.

Jego zdaniem, taka postawa: „Kupujmy to co polskie", nie kłóci się z ideą wolnego rynku we Wspólnocie. - Jako Polacy chcemy przecież, aby konsumenci z innych krajów kupowali nasze produkty. Przecież nie zmuszamy się nawzajem do kupowania. Dlatego to nie jest sprzeczne, to jest obok i w ramach jednolitego rynku i postaw rynkowych. Wiadomo, co decyduje o wymianie handlowej - tylko wtedy dochodzi do transakcji, kiedy zarówno sprzedający jak i kupujący uznają, że jest to dla nich korzystne - mówi Janusz Piechociński.

Jak podkreśla, postawa patriotyzmu gospodarczego jako postawa odpowiedzialności jest wyzwaniem. - Musi to być nasza wspólna, solidarna odpowiedź na czasy globalizacji, w których jednym z elementów jest rywalizacja poprzez eksport, promocję, dobre reklamowanie swojego. Ale jest to także zobowiązanie. Polska żywność ostatnio bije rekordy zainteresowania w wielu krajach. To też wywołuje określoną reakcję ze strony rolnictwa, czy rynków tych krajów, które czują się zagrożone jakością naszej żywności. Ale powiedzmy sobie wprost - za jakość, za dobrą opinię, nie tylko polskiej żywności, mniej czy bardziej przetworzonej, nie jest tylko odpowiedzialny wytwórca, rolnik, czy przetwórca. Jest także odpowiedzialny transportowiec, handlowiec, po prostu każdy - mówi.

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 394) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH