Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceprezes BGŻ: Firmy spożywcze inwestują w efektywność

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 14-02-2014, 13:53
Wiceprezes BGŻ: Firmy spożywcze inwestują w efektywność
Monika Nachyła, wiceprezes Banku BGŻ

Efektywność można rozumieć na wiele sposobów. Jednak większość działań służących poprawie efektywności wiąże się z działalnością inwestycyjną - mówi Monika Nachyła, wiceprezes Banku BGŻ.

Od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej wielkość produkcji przemysłu spożywczego dynamicznie rośnie. Tylko w latach 2008-2012 wartość produkcji zwiększała się przeciętnie o 9,1 proc. rocznie. - Jeśli chodzi o inwestycje, to patrząc na ewolucję krajowego sektora rolno-spożywczego można zauważyć, że w początkowej fazie, przed wejściem Polski do UE, producenci inwestowali głównie w wydajność i standardy. Na ówczesnym etapie było to konieczne - tłumaczy Monika Nachyła.

W 2004 r. wydajność pracy w przemyśle spożywczym, mierzona wartością produkcji na zatrudnionego, była w Polsce o ponad 13 proc. niższa niż średnio w przemyśle ogółem. Jednak na skutek przeprowadzonych inwestycji i działań modernizacyjnych w latach 2004-2012 wydajność ta rosła w ujęciu nominalnym o 8,9 proc. rocznie. W konsekwencji średnio w latach 2008-2012 nie odbiegała już od przeciętnej dla przemysłu.

- Później nastąpiły inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych i w sprzedaż. Wraz ze wzrostem wymiany handlowej i nowymi możliwościami sprzedaży artykułów żywnościowych, przedsiębiorstwa zaczęły koncentrować się na rozbudowie zakładów, a także na rozwoju sieci sprzedaży, oraz poszukiwaniu nowych rynków zbytu - mówi wiceprezes Banku BGŻ. Znaczny wzrost przeciętnego poziomu i zmienności cen surowców notowany od 2007 r. sprawił, że większego znaczenia nabrał wzrost wydajności produkcji.

Zatem kolejnym krokiem stały się inwestycje w zmniejszenie zużycia energii i surowców. W ostatnich pięciu latach wśród badanych przez BGŻ przedsiębiorstw aż 64 proc. przeprowadziło działania inwestycyjne nakierowane na zwiększenie produktywności i zmniejszenie udziału kosztów surowców w kosztach ogółem. Jednocześnie firmy duże (powyżej 100 mln zł obrotów) starały się rozwijać własną bazę produkcyjną, mniejsze - raczej optymalizować jej wykorzystanie.

- Obecnie wchodzimy w następną fazę, czyli inwestycje innowacyjne - podkreśla Monika Nachyła. - Czym są w tym kontekście innowacje? Popularnym podejściem jest skupienie się na innowacjach procesowych i produktowych. Ważne jest jednak także zwrócenie uwagi na innowacje „spoza pudełka". Może to być np. innowacja w formie współpracy z dostawcami, ośrodkami badawczymi lub nawet konkurentami. Innowacją może stać się też wyścig z czasem - wskazuje.

Pomimo spowolnienia gospodarczego aż 75 proc. firm spożywczych przebadanych przez Martin&Jacob planuje podjęcie dalszych działań inwestycyjnych w najbliższej przyszłości.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH