Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceprezes Hortimeksu: Clean label to "błędny" trend

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-01-2014, 13:39
Wiceprezes Hortimeksu: Clean label to
Mateusz Kowalewski, wiceprezes firmy Hortimex Plus

- Producenci żywności są żywotnie zainteresowani inwestowaniem w naturalne dodatki. Wynika to nieco błędnego trendu "czystej etykiety" (tzw. clean label). Nazywam ten trend błędnym, gdyż wynika on z nie do końca uzasadnionych obaw konsumentów wobec dodatków do żywności - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Mateusz Kowalewski, wiceprezes firmy Hortimex Plus.

Jak dodaje, brak obiektywnej wiedzy na ich temat powoduje, że konsumenci najchętniej widzieliby produkty bez "E", co nakręca koniunkturę na dodatki naturalne, podnosząc ceny żywności i niekoniecznie czyniąc ją lepszą.

- Niemniej jednak producenci odpowiadają na zapotrzebowanie rynku, poszukując naturalnych alternatyw. Zainteresowanie takimi produktami przejawia większość producentów, jednak póki co stosują je albo firmy duże, albo takie, których model biznesowy zasadza się na "naturalności" ich wyrobów. Podmioty, które nie zbudowały silnych marek najczęściej nie mogą sobie pozwolić na używanie dodatków naturalnych, gdyż te są zazwyczaj droższe od tradycyjnych. Ich użycie mogłoby podnieść koszty wytworzenia wyrobów, co mogłoby odbić się na marżach lub skończyć wypadnięciem z rynku - komentuje Mateusz Kowalewski.

Naturalne dodatki znajdują zastosowanie w wielu branżach. - Błonniki, mąki pełnoziarniste czy białka mleka stosowane są w piekarnictwie, produkcji przekąsek, ciast i ciastek czy płatków śniadaniowych. Naturalne barwniki, będące alternatywą dla tzw. Grupy Southampton (niektórych barwników syntetycznych), a także aromaty naturalne stosuje się w produkcji kisieli, galaretek lub żelków czy napojów. Przemysł mięsny może być zainteresowany ekstraktem z rozmarynu jako naturalnym przeciwutleniaczem lub ekstraktami drożdżowymi jako alternatywą dla cieszącego się niezasłużenie złą sławą glutaminianu sodu. Ekstrakty drożdżowe czy aromaty na bazie drożdży mogą być w podobnym celu stosowane przez producentów przypraw, dań gotowych, zup i sosów - podaje wiceprezes firmy Hortimex Plus.

Jego zdaniem, najpopularniejsze dodatki zaliczane do kategorii "naturalnych" to mąki różnego rodzaju oraz skrobie natywne, ekstrakty drożdżowe, ekstrakty roślinne, błonniki, aromaty naturalne, barwniki naturalne, żywność barwiąca, białka serwatkowe. - Do tej kategorii zaliczana jest także stewia, jednak pamiętać należy, że dopuszczony do stosowania w Europie jest glikozyd stewiolowy, czyli dodatek do żywności o symbolu E 960. Mówi się o nim jako o produkcie pochodzenia naturalnego, ale w takim razie to samo moglibyśmy powiedzieć o pektynach (E 440) czy gumie arabskiej (E 414), a tu jednak nie słyszymy takich zachwytów. Takich przykładów jest więcej i stanowią one dowód na błędność trendu „czystej etykiety" - podsumowuje Mateusz Kowalewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 770) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH