Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceszef ARR: sukces eksportu rolno-spożywczego to wynik ciężkiej pracy

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-10-2015, 11:35
Wiceszef ARR: sukces eksportu rolno-spożywczego to wynik ciężkiej pracy
Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego. Fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego, podkreśla w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że podstawą sukcesu eksportu polskich produktów rolno-spożywczych jest ciężka praca rolników, przetwórców, a także eksporterów. - Bez tego nie byłoby tak dobrych wyników – zauważa Lucjan Zwolak.

Zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego podkreśla, że polska żywność ma szczególne walory, a polski przemysł rolno-spożywczy jest bardzo nowoczesny.

- Polska żywność jest zdrowa, produkowana w dużym stopniu w sposób tradycyjny. Mamy o wiele niższe poziomy zużycia nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. Dzięki temu mamy dobre produkty roślinne. Posiadamy dobre warunki w zakresie dobrostanu zwierząt. Średnia wielkość stad bydła to około 20, a trzody chlewnej 40 sztuk na gospodarstwo. Są to małe ilości dla produkcji wielkotowarowej, powoduje to jednak, że dobrostan zwierząt stoi na bardzo wysokim poziomie. Mamy bardzo nowoczesny przemysł rolno-spożywczy m.in. dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej nasi przetwórcy przeskoczyli jeden poziom technologiczny. W tej chwili pod względem technologicznym polskie przetwórnie znajdują się na najwyższym europejskim poziomie. Dzięki temu mamy bardzo dobre produkty – przyznaje Lucjan Zwolak w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl
Polska żywność ciągle jest konkurencyjna cenowo w stosunku do produktów z innych państw. W przekonaniu Zwolaka wszystko to razem składa się na walory eksportowe potrzebne do uzyskiwania przewag.

- Nasza żywność jest zdrowa, ma niepowtarzalny smak i jest konkurencyjna cenowo. Samo posiadanie dobrego produktu byłoby niewystarczające bez działań promocyjnych, działań eksporterów oraz administracji, która wspiera w przezwyciężeniu barier w dopuszczeniu tych produktów na rynki – wyjaśnia zastępca prezesa ARR.

Dodaje przy tym, że Polska jako członek Unii Europejskiej objęta jest określonymi rygorami. Z tego powodu nie możemy prowadzić odrębnego krajowego wsparcia dla eksportu, wsparcia bezpośrednio produktowego. Możliwie jest tylko pośrednie wsparcie eksporterów.

Jesteśmy członkiem Unii Europejskiej w związku z czym wiążą nas określone rygory. Nie możemy prowadzić odrębnego krajowego wsparcia dla eksportu, nie możemy prowadzić wsparcia bezpośrednio produktowego. Możemy tylko pośrednio wspierać eksporterów.

- W przypadku Agencji Rynku Rolnego jest kilka narzędzi w zakresie wsparcia promocji. Jest to wsparcie w zakresie prowadzenia przez ogólnopolskie organizacje branżowe dużych kampanii promocyjnych ze środków unijnych. Istnieje jednak pewien warunek – organizacje te muszą posiadać 20 proc. wkładu własnego. Jeżeli chcą prowadzić kampanie porównywalne do tych prowadzonych przez organizacji z Europy Zachodniej, to muszą mieć potężne własne środki finansowe. Dopóki w Polsce nie powstały fundusze promocji, z których organizacje nie mogły pozyskiwać wkład własny, to nasze kampanie były maksymalnie wielkości kilkuset tysięcy euro, podczas gdy kampanie organizacji zachodnioeuropejskich warte były kilka milionów. W tej chwili doszliśmy już do tego poziomu, a nawet staliśmy się liderami – zauważa Lucjan Zwolak.

W ostatnich lat polskie organizacje branżowe pozyskują średnio po około 20 proc. wszystkich środków unijnych na duże kampanie promocyjne. Jak podkreśla prezes Zwolak już teraz nasze kampanie są wielkości od kilku do nawet kilkunastu milionów euro i trwają po 3-4 lata.

- Są to inicjatywy własne organizacji branżowych. To sektory na podstawie analiz rynkowych decydują, które rynki są dla nich perspektywiczne i z jakimi kampaniami mogą wyjść – mówi.

Oprócz kampanii unijnych, które promują żywność pochodzącą ze wspólnoty, ARR prowadzi także inne działania wspierające pośrednio polskich eksporterów.

- Mamy fundusze promocji, w ramach których prowadzone są projekty promocyjne od kilkunastu tysięcy do milionów złotych dotyczące polskich produktów. Tutaj głos decydujący należy do komisji zarządzających danym funduszem promocji. Agencja Rynku Rolnego prowadzi też działania finansowane ze środków budżetowych zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Są także środki unijne przeznaczone w szczególności na promocji produktów wysokojakościowych, tradycyjnych oraz regionalnych – podkreśla.

Zdaniem Lucjana Zwolaka to właśnie na tych produktach producenci rolni produkujący w małych gospodarstwach, którzy nie mogą być konkurencyjni cenowo, kosztowo, czy sprzedażowo z bardzo dużymi gospodarstwami towarowymi, mogą osiągnąć pewną niszę produktową, gdzie konkurencja jest mniejsza. Dodatkowo jeżeli produkują w ramach systemów to występuje ochrona danej produkcji, dzięki czemu nie może konkurować z nimi produkcja wielkoprzemysłowa.

- W tej chwili przekonujemy konsumentów, że opłaca się zapłacić nieco więcej za produkt o szczególnych walorach jakościowych, w przypadku którego jest gwarancja powtarzalności oraz najwyższych standardów. Już widzimy, że ceny produktów wysokojakościowych lekko wzrastają. W związku z tym rośnie także marża uzyskiwana przez producentów na sprzedaży tych produktów – zauważa Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH