Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Wiceszef MF: Mimo spadku inwestycji w UE Polska nadal atrakcyjna dla inwestorów

Choć inwestycje zagraniczne w Europie spadają, Polska jest nadal atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów - mówił we wtorek wiceminister finansów Tadeusz Kościński. Dodał, że równie ważne dla naszej gospodarki jest to, by nasze firmy w większym stopniu inwestowały za granicą.

Wiceszef resortu finansów, który uczestniczył we wtorek w konferencji inwestycyjnej Światowego Stowarzyszenia Agencji Promocji Inwestycji WAIPA zaznaczył, że ze względu na pogarszającą się koniunkturę w Europie, napływ zagranicznych inwestycji na poszczególne rynki słabnie.

"Inwestycje spadają, bo zachodnie gospodarki są już w lekkiej recesji, a polska gospodarka dalej bardzo dobrze rośnie. Nasz kraj jest nadal atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych inwestorów" - podkreślił.

Z danych UNCTAD wynika, że napływ zagranicznych inwestorów do państw UE zmniejszył się w 2018 roku o 18,5 proc. rok do roku, natomiast w przypadku Polski wzrósł o ponad 25 proc. w ujęciu rocznym. Z kolei wydany we wrześniu tego roku raport IBM Global Location Trends klasyfikuje nasz kraj na 19. miejscu wśród państw, w których w efekcie bezpośrednich inwestycji zagranicznych powstało najwięcej miejsc pracy na milion mieszkańców.

Według Kościńskiego dla naszej gospodarki "równie ważne, jak nie najważniejsze" jest to, by polskie firmy zaczęły inwestować za granicą. Chodzi o to, jak zaznaczył, by nasze przedsiębiorstwa miały "swoje bazy na innych kontynentach i konkurowały na różnych rynkach". "Muszą atakować konkurentów na zagranicznych rynkach, a nie czekać, by konkurencja weszła na nasz wewnętrzny rynek" - wskazał.

Zdaniem wiceministra przewagą naszych przedsiębiorstw nad konkurentami z innych krajów jest stosunek ceny do jakości. "Cena nadal decyduje o naszej konkurencyjności, ale nie jest już najważniejsza. Mocną stroną jest nasza innowacyjność, jakość, czy to w dziedzinie spożywczej, czy wysokich technologii" - mówił.

Jak powiedział PAP uczestniczący w konferencji wiceszef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Senger, powinniśmy przygotować się na "nowy trend digitalizacji w obsłudze bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które są +nasycone własnością intelektualną+". "Są to inwestorzy, dla których przede wszystkim ważne są kwalifikacje inżynierów, pracowników IT, a także zupełnie nowy sposób docierania do potencjalnego inwestora" - wskazał.

Jego zdaniem po to, by móc dalej być w grze, przyciągać zaawansowane inwestycje, musimy być gotowi na przejście na gospodarkę 4.0. Chodzi o to - jak dodał - by internet rzeczy był wysoko na liście strategicznych kierunków rozwoju gospodarki.

Mówiąc o nowych narzędziach do przyciągania inwestorów z zagranicy wskazał na platformy przyjazne użytkownikowi. "Inwestor nie chce już dzisiaj podróżować po świecie w sposób analogowy i odwiedzać wszystkich lokalizacje, by wybrać tę najlepszą. Oczekuje, że będzie mógł to zrobić na ekranie swojego tabletu, użyć aplikacji, by skrócić czas decyzji" - zaznaczył. Dodał, że trzeba sięgać po narzędzia, które skracają czas decyzji, bo "przemysł 4.0 cechuje skrócenie cyklów produkcyjnych i cyklów podejmowania decyzji".

"Umożliwi to w sposób przyjazny i dobrze przygotowany oferować potencjalne lokalizacje w sektorze produkcyjnym, a w obszarze innych aktywów szybsze podejmowanie decyzji poprzez lepszą ich prezentację" - podsumował. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

inwestycje RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.85.245.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.