Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Większość mikrofirm uodporniła się na kryzys

  • Autor: PAP
  • Data: 20-06-2013, 17:55

Polskie mikrofirmy są przygotowane na kryzys, a większość z nich wdrożyła procedury antykryzysowe dostosowując się do zmian rynkowych - wynika z badania zaprezentowanego w czwartek podczas wręczania nagród "Mikroprzedsiębiorca Roku 2013".

Z badania "Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach" przygotowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym przy współudziale Microfinance Centre oraz TNS Polska wynika, że polski mikroprzedsiębiorca to osoba zorientowana w trendach ekonomicznych, doskonale znająca rynek i otoczenie własnego przedsiębiorstwa, a także świadoma niebezpieczeństw, jakie mogą mu grozić.

Jak mówił w czwartek prezes Microfinance Centre Grzegorz Galusek kryzys ekonomiczny dotyczy każdego sektora gospodarki, a w przypadku badanych firm ponad połowa wskazywała się, że odbił się on spadkiem obrotów i liczby klientów.

W raporcie czytamy, że trzy czwarte badanych przedsiębiorców podjęło jednak od początku 2012 r. zdecydowane działania antykryzysowe, a co drugi planuje przeprowadzić je do końca br.

Z badań wynika, że im większa firma, tym bardziej skłonna jest do podejmowania środków zaradczych: co druga planuje działania jeszcze przed pojawieniem się kryzysu lub też reaguje natychmiastowo w momencie jego wystąpienia. Firmy, aby przeciwdziałać skupiają się przede wszystkim na ograniczeniu kosztów ogólnych (61 proc. wskazań), w tym m.in. usług telekomunikacyjnych lub zmianie warunków lokalowych. 26 proc. firm stawia na działania związane z pracownikami, jednak, jak podkreślono, tylko 13 proc. z nich dotyczy zwolnień. Prawie połowa firm podejmujących działania antykryzysowe wdraża je głównie w obszarze zmian produktowych, co przejawia się we wprowadzaniu nowych usług bądź produktów, a także obniżce cen. "Zmiany w mniejszym stopniu dotyczą marketingu oraz procesów firmy" - wskazał Pol.

Galusek wskazał, że segment mikrofirm jest wyjątkowo zróżnicowany i można w nim zaobserwować odmienne postawy związane z kryzysem ekonomicznym. Jak mówił, 27 proc. badanych firm nastawiona jest na szanse rynkowe i częściej niż inni poszukuje ich w ekspansji. "Są to przedsiębiorstwa relatywnie młode, w dobrej kondycji i bardzo dynamiczne" - wskazał.

Niemal równie liczną grupą (26 proc.) są firmy nastawione tylko i wyłącznie na przetrwanie, których celem jest utrzymanie się na rynku; 22 proc. chce utrzymać obecną pozycję na rynku; 17 proc. kładzie nacisk na utrzymywanie dobrych stosunków z różnymi grupami interesariuszy; 8 proc. jest obojętnych na kryzys.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 182) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH