Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Większość teorii na temat "kontrowersyjnych" substancji w żywności jest nieprawdziwa

- Każdy technolog żywności przyzna, że większość teorii na temat „kontrowersyjnych” lub powszechnie uważanych za szkodliwe substancji to nieprawda. Natomiast publicznie nie ma czasu na taką dyskusję, bo wytłumaczenie tego wymaga czasu, zaangażowania słuchacza oraz interakcji. A dziś sprzedaje się to, co budzi zainteresowanie - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes zarządu Hortimex.

Większość teorii na temat
Mateusz Kowalewski, prezes zarządu firmy Hortimex

Prezes Hortimeksu przyznaje, że choć branża spożywcza na co dzień ma do czynienia z mitami na temat składników i dodatków do żywności, producenci rzadko o tym mówią albo mówią jedynie w kontekście, w jakim chcą mówić do rynku.

- Nie ulega wątpliwości, że konsumenci są coraz bardziej świadomi, a wraz z rozwojem internetu uzyskali ogromny wpływ na rzeczywistość. Rzecz polega na tym, że nawet na skomplikowane problemy zazwyczaj poszukujemy prostych odpowiedzi, a czasami prostych odpowiedzi nie ma - dodaje.

Mateusz Kowalewski jest zdania, że, pomimo tego, dla branży spożywczej najbardziej pożądanym typem konsumenta jest konsument świadomy.

- Przemysł spożywczy lubi wyedukowanego konsumenta, bo jest on w stanie więcej zapłacić za jakość. Taki konsument będzie poszukiwał produktów dobrych jakościowo i jednocześnie będzie to świadomy wybór. Problemem jest to, że mamy całą masę mitów i półprawd, które zadowalają większość konsumentów. Prowadzą one do tego, że producenci zaczynają grać z konsumentami w pewnego rodzaju grę, z której nikt nie jest zadowolony. Konsumentom nie podoba się, że przemysł z nimi gra, a przemysł nie może, nawet gdyby chciał, całkowicie otwarcie mówić co na ten temat myśli, bo to nie podobałoby się konsumentowi - dodaje.

Na czym polega "gra" między producentami a konsumentem?

- Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Chcę produkować najbardziej „zdrową” żywność, np. pasztet z dzika. Projektuję produkt, komponuję jego recepturę i rozpoczynam produkcję. Na końcu okazuje się, że za opakowanie 100 gram trzeba zapłacić 5-6 zł. Tymczasem konsument podchodzi do półki i widzi podobny pasztet do naszego, ale kosztujący 3 zł i dokonuje wyboru ekonomicznego. Okazuje się zatem, że nasz produkt wysokiej klasy, adresowany do bardzo świadomego konsumenta, trafia do bardzo wąskiej grupy ludzi, którzy są w stanie zapłacić te parę złotych więcej - dodaje Kowalewski.

Niniejszy tekst jest zapowiedzią wywiadu z przedstawicielami firmy Hortimex, która zajmuje się dostarczaniem składników i dodatków do żywności, a także doradza producentom przy opracowywaniu nowych produktów.

Z prezesem Mateuszem Kowalewskim oraz Lidią Ugorską, technologiem żywności, porozmawialiśmy o „chemii” w żywności, a także o najbardziej rozpowszechnionych mitach na temat składu, jakości oraz szkodliwości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Kolejne teksty na ten temat oraz cały wywiad już wkrótce na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    zdrowa żywność RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    konsument RSS ALERT    /    świadomość konsumentów RSS ALERT

KOMENTARZE (10)

  • oko 2017-08-24 14:16:02
    jako technolog pozwole zabrać glos - jesteśmy niestety trucicielami bo żywność naturalna jest najbardziej zdrowa to oczywiste - każda ludzka ingerencja, procesy obróbki to już pogorszenie jakości, przyswajalności - przykład który ten pan podaje, pokazuje że należy właśnie taki zdrowy pasztet z dzika promować, klienci w tej chwili wolą droższe produkty lepszej jakości - chyba że Pan z Hortimexu zamierza produkować pasztet o cenie 3 zł ale zawyżyć wirtualnie ją do 6 czyli sprzedawać drożej tańszy gorszy produkt. Skoro już promocja jako \"zdrowych\" wielu substancji to w takim kierunku Hortimex podaży.
  • hokent 2017-08-24 14:53:20
    @oko Również jestem technologiem i nie do końca się zgodzę. Są procesy i operacje poprawiające jakość żywności. Choćby poprawa przyswajalności likopenu w przetworach pomidorowych w stosunku do samych pomidorów. Sam proces ma znikomy wpływ na nasze zdrowie w porównaniu z dodatkami do żywności.
  • Jan 2017-08-24 21:28:11
    w tym artykule nie ma żadnej treści
  • chemik 2017-08-25 06:27:20
    Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Chcę produkować najbardziej „zdrową” żywność, np. pasztet z dzika. Projektuję produkt, komponuję jego recepturę i rozpoczynam produkcję. Na końcu okazuje się, że za opakowanie 100 gram trzeba zapłacić 5-6 zł. Tymczasem konsument podchodzi do półki i widzi podobny pasztet do naszego, ale kosztujący 3 zł i dokonuje wyboru ekonomicznego. Okazuje się zatem, że nasz produkt wysokiej klasy, adresowany do bardzo świadomego konsumenta, trafia do bardzo wąskiej grupy ludzi, którzy są w stanie zapłacić te parę złotych więcej - dodaje Kowalewski. no więc zamiast 100g produkuję 30g a 70g dorzucam tanimi zamiennikami, które w ostateczności dadza produkt 100g. No tak - ale co ze smakiem? jakiś taki słaby, więc dowalam chemiczne produkty końcowe, które smak mojego specyfiku podniosą na wyższy poziom. A kolor? na oczywiście - przecież jak to będę sprzedawał blade jak ściana - nikt tego nie kupi. Więc stosuję barwniki (a jakże - naturalne). No - zrobiłem zdrowy produkt. I proszę mi nie mówić, że truję ludzi. Jakbym Wam zrobił produkt taki jak wymyśliłem pierwotnie - nie kupilibyście go. Dlatego umywam ręce od tych mitów bo winę ponosicie Wy - konsumenci. Mity, mity...
  • Mika 2017-08-25 10:19:04
    Nie \"każdy technolog się zgodzi\" - moim zdaniem większość substancji dodatkowych to chemiczne świństwo, mogące kumulować się w organizmie. Teorie może i są nieprawdziwe i przesadzone, ale \"zastępują\" prawdziwe badania, które nie mają szans ujrzenia światła dziennego z powodu lobby koncernów chemicznych.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.225.194.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.