Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiele marek spożywczych sprzedano za bezcen

  • Autor: Gazeta.pl Pieniądze
  • Data: 15-05-2014, 14:30
Wiele marek spożywczych sprzedano za bezcen

W dzisiejszym, zglobalizowanym świecie nie powinno dziwić, że większe koncerny przejmują mniejsze firmy. Kwestia jednak, co po takim przejęciu się dzieje. Jeżeli marka zginie, straci i firma, i konsumenci, którzy się do niej przyzwyczaili. Niejednokrotnie wykupywanie lokalnych marek przez koncerny jest celowe, aby tego "mniejszego" zniszczyć, by wyczyścić pole dla swojego produktu - ocenia Elżbieta Mączyńska, ekonomistka, szefowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w rozmowie z serwisem Gazeta.pl Pieniądze.

Jej zdaniem, sprzedaliśmy polskie firmy, które dobrze prosperowały. Są przypadki, kiedy marki wyszły na tym dobrze, ale wiele sprzedano za bezcen. Marka wymaga długookresowej strategii. Markę buduje się latami, a stracić jest bardzo łatwo, niemalże jednym pociągnięciem pióra. Jeżeli koncern będzie doceniał tradycję, dbał o receptury, pracowników, rozumiał produkt i rynek, na którym działa, to będzie sukces - tłumaczy Elżbieta Mączyńska.

- Mam wrażenie, że my w okresie transformacji nie zadbaliśmy o polskie marki. Nasz rynek był dla zagranicznych kontrahentów łakomym kąskiem. Wtedy to był 40-mln, skrajnie wygłodzony, łatwy rynek. Po gospodarce wiecznych braków, niedoboru, taki rynek wchłonie wszystko i żywi się nowościami. Wobec tego polskie produkty były wypychane przez te zagraniczne. A koncerny zacierały ręce. To wymarzona sytuacja dla zagranicznych wilków - mówi szefowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w rozmowie z serwisem Gazeta.pl Pieniądze.

Zwraca ponadto uwagę, że hipermarkety nie dają naszemu krajowi żadnych korzyści podatkowych. Te podatki są płacone w innych krajach. Jest także wiele sposobów na to, by uniknąć płacenia podatków - przedsiębiorstwa globalne mają łatwość unikania podatków i realizują coś, co się enigmatycznie nazywa optymalizacją podatkową.

Jak podaje serwis Gazeta.pl Pieniądze, wśród polskich marek z sektora spożywczego, które znajdują się w rękach zagranicznych koncernów są m.in.: Wyborowa, Wedel, Tyskie, Żywiec, Perła, Delecta, Pudliszki,

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 402) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.