REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wiele marek spożywczych sprzedano za bezcen

  • Autor: Gazeta.pl Pieniądze
  • Data: 15-05-2014, 14:30
Wiele marek spożywczych sprzedano za bezcen

W dzisiejszym, zglobalizowanym świecie nie powinno dziwić, że większe koncerny przejmują mniejsze firmy. Kwestia jednak, co po takim przejęciu się dzieje. Jeżeli marka zginie, straci i firma, i konsumenci, którzy się do niej przyzwyczaili. Niejednokrotnie wykupywanie lokalnych marek przez koncerny jest celowe, aby tego "mniejszego" zniszczyć, by wyczyścić pole dla swojego produktu - ocenia Elżbieta Mączyńska, ekonomistka, szefowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w rozmowie z serwisem Gazeta.pl Pieniądze.

REKLAMA

Jej zdaniem, sprzedaliśmy polskie firmy, które dobrze prosperowały. Są przypadki, kiedy marki wyszły na tym dobrze, ale wiele sprzedano za bezcen. Marka wymaga długookresowej strategii. Markę buduje się latami, a stracić jest bardzo łatwo, niemalże jednym pociągnięciem pióra. Jeżeli koncern będzie doceniał tradycję, dbał o receptury, pracowników, rozumiał produkt i rynek, na którym działa, to będzie sukces - tłumaczy Elżbieta Mączyńska.

- Mam wrażenie, że my w okresie transformacji nie zadbaliśmy o polskie marki. Nasz rynek był dla zagranicznych kontrahentów łakomym kąskiem. Wtedy to był 40-mln, skrajnie wygłodzony, łatwy rynek. Po gospodarce wiecznych braków, niedoboru, taki rynek wchłonie wszystko i żywi się nowościami. Wobec tego polskie produkty były wypychane przez te zagraniczne. A koncerny zacierały ręce. To wymarzona sytuacja dla zagranicznych wilków - mówi szefowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w rozmowie z serwisem Gazeta.pl Pieniądze.

Zwraca ponadto uwagę, że hipermarkety nie dają naszemu krajowi żadnych korzyści podatkowych. Te podatki są płacone w innych krajach. Jest także wiele sposobów na to, by uniknąć płacenia podatków - przedsiębiorstwa globalne mają łatwość unikania podatków i realizują coś, co się enigmatycznie nazywa optymalizacją podatkową.

Jak podaje serwis Gazeta.pl Pieniądze, wśród polskich marek z sektora spożywczego, które znajdują się w rękach zagranicznych koncernów są m.in.: Wyborowa, Wedel, Tyskie, Żywiec, Perła, Delecta, Pudliszki,

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH