REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wielkanoc przyczyniła się do wzrostu sprzedaży detalicznej

  • Autor: ISB
  • Data: 21-04-2008, 15:09

Mimo lekkiego spadku dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej do 20,9 proc. r/r w marcu z 23,8% r/r odnotowanych w lutym, dobra koniunktura w polskiej gospodarce nadal trwa. Zdaniem ekonomistów, to właśnie ona oraz poprawiającą się sytuacja finansowa Polaków utrzymuje ponad 20-proc. dynamikę tego wskaźnika. Dodatkowym impulsem prosprzedażownym były również Święta Wielkanocne.

REKLAMA

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu średnio o 20,92 proc. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak znaczne i wahają się od 16,4 proc. do 25,9 proc.

Zdaniem analityków, najważniejszym czynnikiem, który decyduje o nieco niższej niż miesiąc wcześniej, ale nadal bardzo wysokiej dynamice jest coraz lepsza sytuacja finansowa Polaków. Szczególnie pozytywnie odbiło się podczas świątecznych zakupów.

- Marzec był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż detaliczna zanotowała wysoką roczną dynamikę z uwagi zarówno na silnie przyrastające wynagrodzenia i zatrudnienie, jak i fakt corocznych zakupów przed Świętami Wielkanocnymi. W zeszłym roku wypadły one w pierwszej dekadzie kwietnia, a w tym roku - w końcu marca, dzięki czemu konsumenci już w połowie minionego miesiąca ruszyli do sklepów po artykuły spożywcze. To mogło się przyczynić do lekkiego podbicia rocznej dynamiki - powiedział ekonomista Banku BGŻ Mateusz Mokrogulski.

Wzrosty były generowane głównie dla żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, na które przypada ok. 25 proc. ogółu sprzedaży detalicznej w Polsce.

- Na osłabienie sprzedaży detalicznej w marcu do poziomu 20,5 proc. najprawdopodobniej wpłynęła mniejsza liczba dni roboczych, choć wpływ tego czynnika był częściowo rekompensowany przez silny wzrost wynagrodzeń i zatrudnienia. Naszym zdaniem, ryzyko dla tej prognozy leży po stronie jeszcze słabszego wyniku, ze względu na relatywnie wysoką bazę odniesienia, bowiem w 2007 r. część zakupów przed Świętami Wielkanocnymi była dokonana już w marcu - zauważa ekonomista Banku Handlowego Piotr Kalisz.

Również pozostali analitycy są zgodni, że utrzymująca się na wysokim poziomie sprzedaż potwierdza coraz lepszą sytuację finansową polskich firm i konsumentów. Zauważają jednak, że nie tylko wydatki na artykuły spożywcze decydują o wielkości sprzedaży. Coraz większy jest bowiem udział taniejących - wraz z umacniającym się złotym - importowanych dóbr trwałych i towarów z wyższej półki.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 587) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH