Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wielkanoc przyczyniła się do wzrostu sprzedaży detalicznej

  • Autor: ISB
  • Data: 21-04-2008, 15:09

Mimo lekkiego spadku dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej do 20,9 proc. r/r w marcu z 23,8% r/r odnotowanych w lutym, dobra koniunktura w polskiej gospodarce nadal trwa. Zdaniem ekonomistów, to właśnie ona oraz poprawiającą się sytuacja finansowa Polaków utrzymuje ponad 20-proc. dynamikę tego wskaźnika. Dodatkowym impulsem prosprzedażownym były również Święta Wielkanocne.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu średnio o 20,92 proc. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak znaczne i wahają się od 16,4 proc. do 25,9 proc.

Zdaniem analityków, najważniejszym czynnikiem, który decyduje o nieco niższej niż miesiąc wcześniej, ale nadal bardzo wysokiej dynamice jest coraz lepsza sytuacja finansowa Polaków. Szczególnie pozytywnie odbiło się podczas świątecznych zakupów.

- Marzec był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż detaliczna zanotowała wysoką roczną dynamikę z uwagi zarówno na silnie przyrastające wynagrodzenia i zatrudnienie, jak i fakt corocznych zakupów przed Świętami Wielkanocnymi. W zeszłym roku wypadły one w pierwszej dekadzie kwietnia, a w tym roku - w końcu marca, dzięki czemu konsumenci już w połowie minionego miesiąca ruszyli do sklepów po artykuły spożywcze. To mogło się przyczynić do lekkiego podbicia rocznej dynamiki - powiedział ekonomista Banku BGŻ Mateusz Mokrogulski.

Wzrosty były generowane głównie dla żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, na które przypada ok. 25 proc. ogółu sprzedaży detalicznej w Polsce.

- Na osłabienie sprzedaży detalicznej w marcu do poziomu 20,5 proc. najprawdopodobniej wpłynęła mniejsza liczba dni roboczych, choć wpływ tego czynnika był częściowo rekompensowany przez silny wzrost wynagrodzeń i zatrudnienia. Naszym zdaniem, ryzyko dla tej prognozy leży po stronie jeszcze słabszego wyniku, ze względu na relatywnie wysoką bazę odniesienia, bowiem w 2007 r. część zakupów przed Świętami Wielkanocnymi była dokonana już w marcu - zauważa ekonomista Banku Handlowego Piotr Kalisz.

Również pozostali analitycy są zgodni, że utrzymująca się na wysokim poziomie sprzedaż potwierdza coraz lepszą sytuację finansową polskich firm i konsumentów. Zauważają jednak, że nie tylko wydatki na artykuły spożywcze decydują o wielkości sprzedaży. Coraz większy jest bowiem udział taniejących - wraz z umacniającym się złotym - importowanych dóbr trwałych i towarów z wyższej półki.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH