Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Wizyta prezydenta Chin przysłuży się też gospodarczej promocji Polski

Wizyta prezydenta Chin Xi Jinpinga to kolejny etap budowy polsko-chińskich relacji ekonomicznych, który przysłuży się też promocji Polski i polskiej marki na chińskim rynku - mówi PAP prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Bartłomiej Pawlak.

Wizyta prezydenta Chin przysłuży się też gospodarczej promocji Polski
Fot. shutterstock

Szef PAIiIZ zwraca uwagę, że Polska nie jest zbyt rozpoznawalnym krajem i marką w Państwie Środka. Przypomina, że nad Wisłą nie ma też zbyt wielu chińskich inwestycji. "Jeśli chodzi o wymianę gospodarczą, jesteśmy w Chinach na 16. miejscu. Mamy ogromny deficyt w handlu: 10-krotnie więcej towarów i usług sprowadzamy z Chin, niż sami eksportujemy, choć wydaje się to dość zrozumiałe" - zauważa. 

"Żeby osiągnąć większy efekt gospodarczy, musimy budować markę Polski, polskich produktów, w chińskim środowisku stworzyć większą świadomość tego, z kim rozmawiają, z czego korzystają i co może im to dać. I temu służą takie wizyty" - tłumaczy.

Jak zauważa szef PAIiIZ, wraz z prezydentem Xi przyjedzie delegacja przedstawicieli kilkudziesięciu kluczowych instytucji i firm chińskich, także instytucji finansowych, najwyższe kadry zarządzające, które być może zetkną się z Polską po raz pierwszy.

Przy okazji wizyty przywódcy ChRL w Polsce odbywa się też Forum Nowego Jedwabnego Szlaku (New Silk Road Forum 2016), nazywane "chińskim Davos". Impreza ma charakter międzynarodowy i co roku odbywa się w innym kraju. Stanowi formę promocji chińskiej koncepcji budowy nowych połączeń lądowych i morskich między Państwem Środka a Europą oraz chińskich inwestycji infrastrukturalnych.

Prezes PAIiIZ zauważa, że polsko-chińskie relacje inwestycyjne w sensie trwałej obecności na danym rynku wystartowały z pewnym opóźnieniem. "Zarówno Polska w czasie transformacji gospodarczej była mocno ukierunkowana na rynki europejskie, na rynki najbliższe; Chiny dosyć długo pozostawały poza radarem naszej aktywności na rynkach międzynarodowych. Z drugiej strony ani Polska, ani Europa Środkowo-Wschodnia nie stanowiły priorytetu w działaniach ekonomicznych Chin" - powiedział.

"Dopiero grupa 16+1 (wszystkie państwa Europy Środkowej i Wschodniej plus Chiny) i ostatnie 10 lat charakteryzuje większe zainteresowanie wzajemnymi stosunkami, budowanie spóźnionych relacji i nadrabianie straconego czasu. Stąd pewnie bierze się brak spektakularnych inwestycji chińskich w Polsce" - zaznacza prezes PAIiIZ.

"Chińczycy lubią dużych partnerów i z tej perspektywy my spośród całej szesnastki zaczynamy odgrywać coraz bardziej aktywną rolę, co - mam nadzieję - będzie poprzedzać coraz większą obecność chińskiego kapitału w Polsce, ale także wzrost polskiego eksportu, na co dzisiaj kładziemy bardzo silny nacisk" - mówi Pawlak.

więcej informacji:

Chiny RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT    /    Nowy Jedwabny Szlak RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Sinolog 2016-06-20 19:09:57
    To się okaże niebawem.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.245.237
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.