Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WKG 2016: Pełna relacja z debaty "Firmy rodzinne. Renesans, status quo czy kryzys?"

  • Autor: AT, portalspozywczy.pl
  • Data: 28-09-2016, 14:19
WKG 2016: Pełna relacja z debaty
Debata "Firmy rodzinne. Renesans, status quo czy kryzys?" na WKG 2016. Na pierwszym planie Katarzyna Troniar, fot. PTWP

Młode pokolenie coraz chętniej, i to z powodzeniem, obejmuje stery w firmach rodzinnych. Zachęcają ich do tego nie tylko rządowe programy wsparcia, ale także perspektywa kariery w firmach nastawionych nie tylko na zysk, ale przykładających dużą wagę do wartości i solidności kupieckiej – to główne wnioski płynące z debaty "Firmy rodzinne. Renesans, status quo czy kryzys?", która odbyła się podczas III Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Jak mówiła Anna Świebodzka-Nerkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, PARP już od 2008 roku wspiera młodych sukcesorów organizując dla nich szereg spotkań i szkoleń. Agencja chce także zaktywizować nestorów.

- Mamy wiedzę i projekty unijne, które tych nestorów mają przygotować. W listopadzie chcemy uruchomić pilotażowo program mentoringowy. Będzie to próba zachęcenia nestorów żeby dzielili się z młodszym biznesem swoją pasją, wiedzą i sposobem radzenia sobie z problemami - dodała.

Jan Jarmul, partner w dziale doradztwa prawnego Deloitte, przyznał, że trudno byłoby wskazać jedną, idealną drogę postępowania dla właściciela, który nosi się z zamiarem przekazania rodzinnego biznesu.

- Warto żeby sprawę ocenił nie tylko prawnik, ale także osoba znajdująca się analizą umiejętności miękkich. Może to prowokacyjna teza, ale czasami lepiej pogodzić się z tym, że biznes po prostu się sprzeda. Kluczowe jest znalezienie zaufanej osoby, którą może być prawnik, doradca finansowy lub podatkowy. Najważniejsze jest to żeby wyczuć moment, nie przesadzić i nie zostawić sprawy niewyjaśnionej - dodał.

Problemów ze znalezieniem sukcesorów nie miał Henryk Owsiejew, twórca firm Litpol i Malow. Jego córka, Katarzyna Trojniar z powodzeniem odnalazła się jako kontynuatorka rodzinnego biznesu z branży meblarskiej.

- Pracowałam w korporacjach i firmach, gdzie musiałabym bardzo długo czekać na awans. Jako właścicielka firmy firmy rodzinnej czuję, że mam prawo do kreowania własnej wizji, strategii. W naszej rodzinie po prostu się lubimy, co roku wyjeżdżamy na wspólne wakacje. Mimo że mieszkamy w jednym mieście, nie mamy siebie dość. Przeciwnie, mamy wspólne plany i marzenia - dodała.

Jak przyznał Arkadiusz Jaworowski, dyrektor Suempol Sp. z o.o., firma rodzinna ma wiele przewag, które pozwalają z powodzeniem konkurować z dużo większymi podmiotami o większym doświadczeniu i silniejszej pozycji rynkowej.

- W 2013 roku podjęcie decyzji o przejęciu francuskiej firmy Marcel Baey o 70-letniej tradycji trwało ok. 6-7 godzin, bo tyle mieliśmy czasu na podjęcie decyzji. Byliśmy jednym z pięciu oferentów i to najbiedniejszym, kompletnie nieznanym. Przeciwko nam występowały dwie firmy norweskie, islandzka i francuska, ale jako jedyni mogliśmy podjąć decyzję tu i teraz. Inni musieli się konsultować z zarządem, radą nadzorczą czy prezesem - dodał.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.