Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WKG 2017: Branża spożywcza była jedyną, która nie wstydziła się polskości

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-10-2017, 20:05
WKG 2017: Branża spożywcza była jedyną, która nie wstydziła się polskości
Stefan Krajewski, członek zarządu województwa podlaskiego, fot. PTWP

- W wielu branżach pokutuje myślenie, że jeśli zmienimy markę na niepolską, to klienci będą chętniej kupować. Np. Reserved – polska marka, a nazwa już niekoniecznie. A tymczasem za Masłem Zambrowskim w Warszawie stały kolejki - mówił Stefan Krajewski, członek zarządu województwa podlaskiego podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego 2017 w Białymstoku.

Stefan Krajewski przyznał, że na Podlasiu jest miejsce zarówno na nowoczesny, duży przemysł, jak i na przemysł rolno-spożywczy.

- Nie będziemy budować wielkich fabryk, które będą nam dymić. To, co się działo przez ostatnie dziesiątki lat, pokazało, że potrzebna jest konkurencja. To właśnie ona zbudowała siłę dużych spółdzielni mleczarskich. Aby wzmocnić cenę skupu, windowało się jakość. Im lepszy produkt, tym lepsze pieniądze. Dziś to podlaskie zakłady płacą najwięcej za mleko. Podkupowanie dostawców sprawiało, że trzeba było pilnować ceny i jakości, a kiedy już była jakość i trzeba było dać dobre opakowanie, to Mlekovita pierwsza użyła butelek PET żeby sprzedawać mleko. Konsolidacja i silna marka w naszym województwie kształtuje ceny w całej Polsce. Tu wszystko się zaczyna. Gdy jedni zaczynają płacić więcej, inni muszą nadążać - dodał.

W ocenie członka zarządu województwa podlaskiego branża spożywcza była jedyną, która nie wstydziła się polskości.

- W wielu branżach pokutuje myślenie, że jak damy markę niepolską to będą lepiej kupować. Np. Reserved – polska marka, a nazwa już niekoniecznie. A tymczasem za Masłem Zambrowskim w Warszawie stały kolejki. Warto zauważyć, że na czele największych spółdzielni mleczarskich stoją od lat ci sami prezesi: Sapiński, Morawski, Kalinowski i nikomu to nie przeszkadza. Nikt nie patrzy przez pryzmat zarobków, że jak prezes za dużo zarabia to trzeba go wyrzucić. Jeśli widać, że zakład ciągle się rozwija to wszyscy im kibicujemy i grzejemy się w ich blasku - dodał.

Krajewski przyznał, że tworząc strategię rozwoju województwa podlaskiego, postawiono na rolnictwo, przemysł rolno-spożywczy i wytwórczy.

- Konsolidacja trwa od lat i wymusza ją rynek. Gdy zakład stawał przed pytaniem: co dalej, były to trudne decyzje. Dopiero po latach, gdy ludzie widzieli, że zakład się rozwija, że jest zbyt i są miejsca pracy, godzili się z tym. W kontekście protekcjonizmu i patriotyzmu konsumenckiego: mniej mówmy, więcej róbmy. To świadomy konsument wybiera sklep, do którego idzie, półkę, z której bierze produkt, a na koniec sam produkt. Jeśli mam na półce 10 serków, to ja wybieram z którego zakładu kupię - dodaje.

W dyskusji o protekcjonizmach gospodarczych Krajewski podał przykład Suempolu, producenta ryb, który w ostatnich latach przejmował firmy w Niemczech i Francji.

- Nie możemy się zamykać i mówić: polskie, francuskie, niemieckie, bo po to wchodziliśmy do Unii Europejskiej żeby mieć swobodny przepływ kapitału i usług. Mieliśmy w regionie zakład, który zatrudniał 1500 osób. W pewnym momencie właściciel postanowił go sprzedać. Zgłosił się inwestor szwajcarski, co wywołało protesty. Okazuje się, że do dziś ludzie tam pracują, potencjalnie 1500 rodzin ma źródło dochodu i nie stoi w kolejce za pracą - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.