Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WKG 2017: Polska żywność - konsolidacja i ekspansja - relacja z debaty (zdjęcia)

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-10-2017, 21:28
WKG 2017: Polska żywność - konsolidacja i ekspansja - relacja z debaty (zdjęcia)
Uczestnicy debaty "Polska żywność - konsolidacja i ekspansja" na WKG 2017, fot. PTWP

Choć cena nie jest już jedynym czynnikiem konkurencyjności, jej znaczenie pozostaje bardzo istotne. Polski przemysł żywnościowy, dzięki temu, że zamiast na import wycofywanych z Zachodu technologii, postawił na najnowocześniejsze rozwiązania, może dziś z powodzeniem konkurować na wielu wymagających rynkach światowych. Dlatego, zarówno jako państwo, jak i konsumenci, nie powinniśmy włączać się w nurt protekcjonizmów gospodarczych - to wnioski płynące z debaty "Polska żywność - konsolidacja i ekspansja" na Wschodnim Kongresie Gospodarczym 2017.

Jako pierwszy głos w dyskusji zabrał Wojciech Dąbrowski, prezes firmy Edpol Food & Innovation. Jego zdaniem, choć znaczenie przewagi cenowej w branży spożywczej z wielu względów maleje, to jeszcze przez długi czas przy wchodzeniu na nowe rynki sukces będą odnosiły firmy posługujące się ceną.

- Generalnie zgadzam się z tezą o zbliżającym się końcu przewag cenowo-kosztowych. Jest jednak kilka aspektów, które pozwalają myśleć optymistycznie. Dziś jesteśmy obecni na wielu rynkach europejskich. Czujemy się tam bardzo mocno i jako przedsiębiorcy jesteśmy zdeterminowani zrobić wszystko, żeby się na nich utrzymać. Istotną sprawą dla ekspansji naszych przedsiębiorstw jest natomiast to, aby nie kopiować rozwiązań, które są już obecne na tych rynkach, a starać się odkrywać nowe nieznane nisze na określone grupy produktowe albo wytwarzać zapotrzebowanie na te nisze - dodał.

Z tezą, iż cena nie jest już jedynym warunkiem konkurencyjności, zgodził się Filip Hewelke, dyrektor rozwoju rynków zagranicznych w Pepees SA

- Ceny kształtuje rynek światowy. Owszem, żeby wejść na nowy rynek, zazwyczaj trzeba troszkę obniżyć ceny, ale dla nas w branży surowcowej nie są to różnice tak wielkie, jak w branży produktów gotowych. Głównymi kryteriami oceny naszego produktu są jakość, powtarzalność oraz bezpieczeństwo dla konsumenta ostatecznego - dodał.

Prof. Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zauważył, że w III RP, paradoksalnie, sukces odniosły sektory branży spożywczej, które były skazywane na porażkę.

- Za to tych, które miały być wizytówką, albo już nie ma albo tracą one swoją konkurencyjność. Kto, pamiętając "salony mleczarskie" i zapach mleka z cieknących woreczków, poza ludźmi z wizją, podjąłby się budować konkurencyjny przemysł mleczarski? I to w sytuacji kiedy otworzyliśmy się na import, w efekcie czego napływały produkty ładnie opakowane, ale niekoniecznie dobrej jakości. A niektóre mleczarnie płaciły rolnikom kostkami masła. Znaleźli się ludzie, którzy powiedzieli temu nie i postanowili zrobić tu nowoczesny przemysł. Mówiąc o polskich mleczarniach wtedy wszyscy mieli na myśli Wielkopolskę. Dziś praktycznie mówi się tylko o ścianie wschodniej - dodał.

Stefan Krajewski, członek zarządu województwa podlaskiego przyznał, że na Podlasiu jest miejsce zarówno na nowoczesny, duży przemysł, jak i na przemysł rolno-spożywczy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.