Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WKG 2017: Przyszłość branży rolno–spożywczej w Polsce Wschodniej – relacja z debaty (zdjęcia)

  • Autor: Jakub Szymanek / portalspozywczy.pl
  • Data: 04-10-2017, 15:57
WKG 2017: Przyszłość branży rolno–spożywczej w Polsce Wschodniej – relacja z debaty (zdjęcia)
Debata „Przyszłość branży rolno – spożywczej w Polsce Wschodniej”, WKG 2017, Fot. PTWP

Podlasie to silna marka, którą trzeba budować. Połączenie tradycji z innowacyjnością powinno być autem Polski Wschodniej – o pomysłach na rozwój oraz bolączkach dla producentów działających w tym regionie dyskutowano podczas debaty „Przyszłość branży rolno – spożywczej w Polsce Wschodniej” w ramach Wschodniego Kongresu Gospodarczego 2017.

Polska Wschodnia liderem polskiego mleczarstwa

Dyskusję rozpoczął Stefan Krajewski, członek zarządu województwa podlaskiego, który wskazał najpopularniejszy segment napędzający rozwój gospodarczy na Podlasiu

 – Każde województwo na wschodzie jest inne. W podlaskim dominują w głównej mierze gospodarstwa rodzinne. Lubelskie charakteryzują struktura własnościowa i mniejsze gospodarstwa. Z kolei województwo świętokrzyskie to rozdrobnione rolnictwo. Skupiając się na naszym regionie – Podlasiu – można stwierdzić, że ten teren przede wszystkim nastawił się na produkcję mleka. Obecnie w woj. podlaskim produkuje się ok. 20 procent mleka, co daje drugie miejsce za województwem mazowieckim w całym kraju. Cały proces produkcyjny jest przeprowadzony w regionie i stąd jest dystrybuowany. Mlekpol i Mlekovita mają po kilkanaście zakładów produkcyjnych. Piątnica, która jest mniejszym graczem stawia na ekologię, produkt zdrowy i innowacyjny. Są również małe zakłady typu SM Hajnówka i SM Łapy, ale dobrze radzące sobie na rynku – tłumaczył członek zarządu województwa podlaskiego.

– Ale Podlasie to nie tylko mleczarstwo. Coraz głośniej jest o produktach i firmach niszowych, rozwija się np. największe w Polsce gospodarstwo zajmujące się uprawą borówki amerykańskiej, przetwórstwo łososia, a także przetwórstwo ziół, zarówno dziko rosnących, jak i z upraw. Warto pamiętać, że zachwianie w rolnictwie powoduje duże straty w wielu gałęziach gospodarki, gdyż wszystko jest ze sobą mocno powiązane – dodał.

Edward Bajko, prezes Spomleku, przyznał, że dziś nie budzi już wątpliwości teza, że Polska Wschodnia jest liderem polskiego mleczarstwa.

– 41 procent produkcji mleka jest skupowane przez mleczarnie z Polski Wschodniej. Mleczarstwo to siła, która przenosi się na wschód, a więc odwrotnie niż w innych kategoriach spożywczych. Powodujemy też, że w pozostałych częściach kraju mleko rozwija się. Od lat podlaskie mleczarnie płacą ok. 20 gr. więcej niż w innych województwach. Wynika to z naszej efektywności. To istotna kwestia, bo gdy ceny są bardzo niskie, od tego zależy, czy rolnik jest pod kreską, a jeśli ceny są wyższe, czy rolnik ma na rozwój – ocenił prezes mleczarni z Radzynia Podlaskiego.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.