Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

WKG 2018: Polska Wschodnia - tu spożywcze firmy rodzinne zbudowały swoją potęgę

Czy firmy rodzinne mogą się mierzyć z koncernami? Bardzo ważną, jeśli nie kluczową, ich przewagą jest szybkość działania, możliwość błyskawicznego podejmowania decyzji i elastyczność. Będziemy na ten temat rozmawiać i debatować podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku (3-4 października 2018 r.). Właśnie ruszyła rejestracja na to wydarzenie.

WKG 2018: Polska Wschodnia - tu spożywcze firmy rodzinne zbudowały swoją potęgę
fot. shutterstock

Jak wynika z raportu „Firma rodzinna to marka” opracowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego, firmy rodzinne są ważnym filarem przedsiębiorczości w naszym kraju i budują swoją strategię na tradycyjnych wartościach. Cytowany w raporcie Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium, zapewnia, że rola firm rodzinnych w gospodarce jest nie do przecenienia, choć ich udział w tworzeniu PKB jest w Polsce wyraźnie niższy niż w rozwiniętych gospodarkach. Według jego szacunków firmy rodzinne według definicji przedsiębiorstw o tożsamości rodzinnej (36 proc. ogólnej grupy przedsiębiorstw) odpowiadają za ok. 18 proc. polskiego PKB, podczas gdy w krajach rozwiniętych ten odsetek przekracza 50 proc. - informuje ekspert w raporcie.

Badanie KPMG „Barometr firm rodzinnych. Optymistycznie naprzód” wskazuje, że biznes rodzinny w Polsce jest w bardzo dobrej kondycji. Zarówno w Europie, jak i w Polsce zdecydowana większość badanych firm rodzinnych przyznaje, że pozytywnie ocenia sytuację ekonomiczną swoich przedsiębiorstw. Dobrą kondycję odzwierciedlają plany na przyszłość - przedsiębiorcy rodzinni chcą się rozwijać, poszerzać portfolio produktowe i usługowe oraz wprowadzać innowacyjne techniki sprzedaży.

Grant Thornton w raporcie pod patronatem Giełdy Papierów Wartościowych i Fundacji Firmy Rodzinne podaje, że co piąta spółka notowana na warszawskim parkiecie to przedsiębiorstwo zarządzane przez rodzinę. W latach 2012-2016 na GPW zadebiutowało 77 spółek rodzinnych, które pozyskały poprzez emisję akcji ok. 950 mln zł kapitału na rozwój. Dodatkowo 22 spółki rodzinne wyemitowały w tym czasie na Catalyst obligacje o łącznej wartości ok. 2 mld zł.

Zdaniem ekspertów bardzo ważną, jeśli nie kluczową, przewagą firm rodzinnych nad koncernami jest szybkość działania, możliwość błyskawicznego podejmowania decyzji i elastyczność.

Największe wzwania firm rodzinnych
Jednak familijny biznes to nie wyłącznie sukcesy i beztroskie rodzinne dni. To ciężka praca wymagająca od właścicieli umiejętności osiągania kompromisów oraz dużego dystansu i dyscypliny.

więcej informacji:

Wschodni Kongres Gospodarczy RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    KPMG RSS ALERT    /    pkb RSS ALERT    /    Suempol RSS ALERT    /    Edpol RSS ALERT    /    Wojciech Dąbrowski RSS ALERT    /    Anna Olewnik-Mikołajewska RSS ALERT    /    ZM Olewnik RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.41.66
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.