Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

WKG 2018: Przemysł spożywczy, logistyka i biotechnologia - na Białorusi te branże czekają na inwestycje

Współpraca gospodarcza z Białorusią to jeden z tematów, który jest często poruszany w debacie publicznej. Bez względu na to, co działo się w przeszłości, próbujemy przez ostanie dwa lata zacieśnić więzy. Pojawiły się takie możliwości chociażby dzięki zniesieniu sankcji. To zajmie zapewne wiele lat, ale mamy sprzyjające warunki, by nadrobić stracony czas. Białoruś odbiła się po okresie recesji. Dla tego kraju, z oczywistych względów, ważna jest również sytuacja gospodarcza Rosji. Nie ma wątpliwości, że polski biznes powinien być szerzej obecny na Białorusi - powiedział Olaf Osica, dyrektor projektu rynki zagraniczne w Grupie PTWP rozpoczynając debatę Spotkanie gospodarcze Polska-Białoruś na V Wschodnim Kongresie Gospodarczym.

WKG 2018: Przemysł spożywczy, logistyka i biotechnologia - na Białorusi te branże czekają na inwestycje
fot. materiały prasowe PTWP

Zdaniem Artura Michalskiego, ambasadora Rzeczpospolitej Polskiej w Republice Białorusi, nasz sąsiad wciąż wymaga odkrycia na nowo. - Był czas, kiedy nasza współpraca była bardzo ograniczona. Pojawiły się jednak nowe możliwości i rozpoczął się znowu dialog polityczny, który jest obecnie intensywny. Okazało się wówczas, że jak grzyby po deszczy wyrastają kolejne inicjatywy i jest ogromne zainteresowanie współpracą gospodarczą. To się dzieje szczególnie w obwodach przygranicznych, ale nie tylko. To pokazuje, że Polacy i Białorusini są w sposób naturalny bardzo sobie bliscy. Ale przeszkód jest wciąż bardzo dużo i są to bariery natury obiektywnej, bo przynależymy do dwóch różnych systemów gospodarczych. Kraje wschodnie w różny sposób skorzystały z europejskiej propozycji Partnerstwa Wschodniego. Białoruś wybrała drogę minimalistyczną. Ukraina, Mołdawia czy Gruzja mają np. bezwizowy ruch. Białoruś kroczy własną drogą i musimy się nauczyć znaleźć dobre mechanizmy współpracy, honorując ten wybór. To jest pewna trudność, ale jeśli jest chęć po obu stronach, to nasze stosunki ekonomiczne będą się dalej rozwijać. W tym roku z wzajemnej wymiany osiągniemy już kwotę 3 mld dolarów obrotów. Strona białoruska otwiera się na UE, czego przykładem jest chociażby wprowadzenie ruchu bezwizowego dla przylatujących samolotem do Mińska. To oczywiście ograniczona forma i zapewne nie spełnia oczekiwań strony polskiej, ale to już pierwszy krok. Zwłaszcza, że jest między nami również przestrzeń dla rozwoju turystki. Uczymy się siebie cały czas. Jeśli ten kurs zostanie utrzymany i coraz więcej Polaków będzie jeździć na Białoruś (w tej chwili większy ruch jest w drugą stronę), ta współpraca będzie się efektywnie rozwijać. Atmosferę otwarcia się czuje, ale spora część problemów pozostaje. Nauczyliśmy się jednak tak rozmawiać, aby je rozwiązywać w sposób satysfakcjonujący obie strony – podkreślał Artur Michalski.

więcej informacji:

Białoruś RSS ALERT    /    eksport na Białoruś RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT    /    WKG 2018 RSS ALERT    /    Wschodni Kongres Gospodarczy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.31.247
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.