Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

WKG 2019: Debata "Przyszłość rynku spożywczego. Teraz innowacje!" (relacja + zdjęcia)

Strona 5 z 5


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 30-09-2019, 11:49

– Mleczarze przez 30 lat zbudowali tu wielkie przedsiębiorstwa. Część naszej specjalizacji mocno wiąże się z bazą surowcową. Nam na wschodzie chce się pracować, jesteśmy pracowici i zaradni. Widzimy słabość oferty konkurencyjnej wobec rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, dlatego zajmujemy się tym, czym nasi ojcowie i dziadkowie, ale robimy to dużo lepiej niż oni – tłumaczył Henryk Wnorowski.

– Na przełomie lat 70. i 80. w ekonomice rolnictwa funkcjonował model indukowanego rozwoju rolnictwa. Powstało pytanie, na ile można indukować rozwój rolnictwa, konkretne specjalizacje? Odpowiadano, że można, ale muszą być punkty, w których indukowanie pobudzanie będzie się odbywało. Z modelu wynikało też, że większą siłę ma indukcja biznesowo-gospodarcza niż administracyjna. Ja bym zgodził się z tymi tezami, chociaż model ten jest obecne zapomniany – opowiadał.

Dodał, że jeśli pojawiliby się nowi, innowacyjni producenci w przemyśle rolno-spożywczym, którzy potrzebowaliby innych surowców, to z pewnością rolnicy z Podlasia byliby w stanie odpowiedzieć na takie zapotrzebowanie. – Ale obecnie nie ma takiej konieczności, więc rolnicy rozwijają się w tych produkcjach, na które jest popyt – mówił.

– Przemysł rolno-spożywczy działa na takich samych zasadach jak każdy inny biznes, czyli przeprowadza aktywa z niższej do wyższej wyceny. Na przykład mleko, skrobię, wódkę. Chodzi o taką wycenę, którą konsument zaakceptuje kupując żywność w sklepach. W naszym kraju handel detaliczny w szczególnym stopniu kreuje to, co my konsumenci możemy wybrać – tłumaczył.

Henryk Wnorowski odniósł się również do używanego od niedawna terminu „Dolina rolnicza 4.0”. – To jest konsekwencja czwartej rewolucji przemysłowej. Pierwszą rewolucję napędzała maszyna parowa, drugą – prąd elektryczny, trzecią – komputery. Obecnie nie do końca wiadomo, czym mogłaby być lub czym jest czwarta rewolucja. Może chodzi tutaj o bardziej przemysłowe wykorzystywanie internetu? – zastanawiał się ekspert.

– Widać natomiast nowe kierunki i ogniska innowacyjnych rozwiązań, ale jak się to potoczy i co z tego będzie, ciężko w tej chwili coś konkretnego powiedzieć. Ale jeśli się zdarzy, to z całą pewnością stanie się to na wschodzie Polski – prognozował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

PPSPrzedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES SA

więcej informacji:

Małgorzata Cebelińska RSS ALERT    /    SM Mlekpol RSS ALERT    /    Andrzej Gąsiorek RSS ALERT    /    Maspex RSS ALERT    /    Krzysztof Kouyoumdjian RSS ALERT    /    CEDC RSS ALERT    /    Filip Hewelke RSS ALERT    /    Pepees RSS ALERT    /    Henryk Wnorowski RSS ALERT    /    Uniwersytet w Białymstoku RSS ALERT    /    WKG 2019 RSS ALERT    /    przemysł rolno-spożywczy RSS ALERT    /    rolnicy RSS ALERT    /    przemysł spożywczy RSS ALERT    /    Podlasie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.