Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Współpraca branży spożywczej z jednostkami naukowymi pozostawia wiele do życzenia

Współpraca branży spożywczej z jednostkami naukowymi pozostawia wiele do życzenia. Zmiana tej sytuacji to jeden z moich - jako rektora –priorytetów i celów jakie stawiam przed współpracownikami na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Tadeusz Trziszka, rektor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Współpraca branży spożywczej z jednostkami naukowymi pozostawia wiele do życzenia
prof. Tadeusz Trziszka /fot. UPW

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 22-04-2016, 10:42

Jego zdaniem, problem mamy na dwóch poziomach. Często zagadnienia formułowane przez przedsiębiorcę są z punktu widzenia skali badawczej w jakiej działa uniwersytet niewspółmierne. - Przykładowo: przetwórca ma kłopot z niedopasteryzowanym mlekiem. To dla niego duży problem, ale dla badaczy uniwersyteckich za mały, bo nie przekłada się na badania i poszukiwanie rozwiązań o skali bardziej uniwersalnej, przemysłowej. Nikt nie poświęci czasu i środków na rozwiązanie jednostkowego, z punktu widzenia nauki - niewielkiego – problemu – mówi Tadeusz Trziszka.

- Uważam, że można uniknąć tej blokady współpracy branży i uczelni. I to z korzyścią dla obu stron. Będziemy zachęcać przedsiębiorców z szeroko pojętego sektora rolno-żywieniowego do „zamawiania” na wrocławskim Uniwersytecie Przyrodniczym prac magisterskich bądź inżynierskich poświęconych ważnym dla nich zagadnieniom. Jak rozwiązać ten przykładowy problem niedopasteryzowanego mleka – to doskonały temat na pracę dyplomową. Student kończący studia, oczywiście pod opieką promotora i z pełnym wsparciem uczelni, bez problemu przeprowadzi odpowiednie badania, pomiary i zaproponuje najlepsze rozwiązania. Dzięki sfinansowaniu badań przez przedsiębiorcę, powstanie doskonała, praktycznie użyteczna praca dyplomowa – mówi rektor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu . Być może wartością dodaną będzie dla przedsiębiorcy nie tylko rozwiązanie jednego konkretnego problemu, ale także pozyskanie pracownika lub współpracownika w osobie absolwenta uniwersytetu, który pisząc pracę poznał specyfikę i potrzeby zakładu.

W jego opinii, na innym poziomie trzeba rozważać problemy współpracy branży spożywczej z naukowcami przy dużych projektach dotyczących np. nowych technologii i innowacyjnych produktów. Te badania, a później ewentualne wdrożenia, są tak drogie, obciążone ryzykami, długotrwałe, że konieczne jest zaangażowanie w nich instytucji płatniczych. - Nie zbuduje się silnej i konkurencyjnej gospodarki rolno-spożywczej bez zaangażowania państwa i środków publicznych. Konieczne są w tej sferze m.in. badania zamawiane przez państwo, realizowane w zupełnie innej niż dotychczas skali – uważa Tadeusz Trziszka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • PiotrD 2016-04-23 13:31:27
    Najlepsze w tej wypowiedzi to aby państwo z publicznych pieniędzy zamawiałem badania. Czy państwo ma wiedzę na tematy zapotrzebowania czy zainteresowani przedsiębiorcy i ich organizacje i to w kolejności jak podano.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.