Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Współpraca w branży spożywczej - pełna relacja

Współpraca w branży spożywczej może przynieść wymierne korzyści dla wszystkich uczestników łańcucha żywnościowego. Tylko silne, dobrze zorganizowane i nastawione na kooperacje podmioty są w stanie skutecznie konkurować na rynkach zagranicznych oraz przeciwstawić się sile handlu. Ciągle jednak występują poważne bariery mentalnościowe zniechęcające firmy do realizowania wspólnych projektów – to główne wnioski płynące z debaty „Współpraca w branży spożywczej”, która odbyła się w trakcie VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Współpraca w branży spożywczej - pełna relacja
Debat "Współpraca w branży spożywczej" podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Fot. PTWP

Wszyscy uczestnicy debaty byli zgodni co do tego, że branża rolno-spożywcza potrzebuje większej współpracy i to na każdym poziomie łańcucha żywnościowego. Jako pierwszy głos w dyskusji zabrał Łukasz Hołubowski, prezes Agencji Rynku Rolnego, który zwrócił uwagę na duże rozdrobnienie polskiego rolnictwa. Podkreślił również potrzebę współpracy pomiędzy rolnikami, a przetwórstwem.

- Współpraca pomaga w prowadzeniu biznesu (…) mówiąc o rolnictwie, czy każdej innej branży nie mówimy o jednostkach, tylko tak naprawdę o dużych grupach ludzi pracujących na wspólny cel – zauważył.

Zdaniem Hołubowskiego integracja w polskim rolnictwie została co prawda rozpoczęta, jednak przebiega stosunkowo wolno. Zdaniem prezesa Agencji Rynku Rolnego tworząc wiele podmiotów tworzy się jednocześnie wewnętrzną konkurencję, na której nikt nie zyskuje. Tym samym korzystniej jest tworzyć większe organizmy, które ze sobą kooperują.

Prelegent przypomniał, że w Polsce działa obecnie 1,3 tys. grup producentów, które skupiają 27 tys. podmiotów. W głównej mierze są to grupy działające w strukturze poziomej, czyli zrzeszające wyłącznie producentów danego towaru.

- Nie ma jeszcze trendu żeby łączyć się w struktury pionowe, w których producenci rolni współpracują z przetwórstwem. Jest potrzeba dalszych zmian legislacyjnych w tym zakresie. Jest też potrzeba informowania rolników i przetwórców. Tylko poprzez łączenie się i tworzenie wspólnie danego produktu tworzymy realną siłę, która będzie potrafiła zbilansować bardziej zintegrowany i silniejszy sektor handlowy - tłumaczył Łukasz Hołubowski, prezes ARR.

Standaryzacja dzięki współpracy

Na potrzebę większej integracji wśród polskich sadowników zwrócił uwagę Roman Jagieliński, prezes Grupy Producentów Owoców Roja, był wicepremier i minister rolnictwa.

Zdaniem Jagielińskiego mimo, iż polskie sadownictwo odniosło w ostatnich latach duże sukcesy, to jednak nadal jest zbyt słabo zintegrowane, aby móc skutecznie konkurować na rynkach zagranicznych.

- Trzeba powiedzieć o wielkim sukcesie produkcji borówki amerykańskiej. Jesteśmy jednym z największych producentów na świecie i potrafimy już eksportować. Mogę tylko zazdrościć, że ta branża jest intelektualnie jeszcze bogatsza niż sadownicy związani z jabłkami. Są już bowiem przesłanki do tego, aby się zintegrowali (…) To będzie wzorzec dla innych. Jeżeli będziemy mieli jednego lub dwóch operatorów, to na pewno będą na tym korzystać producenci, którzy będą mogli uzyskać wyższe ceny konkurując na rynkach światowych nie tylko ceną ale i jakością - tłumaczył Jagielińśki.

więcej informacji:

Łukasz Hołubowski RSS ALERT    /    Agencja Rynku Rolnego RSS ALERT    /    Roman Jagieliński RSS ALERT    /    ROJA RSS ALERT    /    Jerzy Wierzbicki RSS ALERT    /    Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego RSS ALERT    /    Krzysztof Woźnica RSS ALERT    /    ZM Silesia RSS ALERT    /    EEC 2016 RSS ALERT    /    współpraca branży spożywczej RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.