Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wzrost produkcji i sprzedaży zawdzięczamy popytowi wewnętrznemu

  • Autor: PAP
  • Data: 19-05-2017, 18:40
Wzrost produkcji i sprzedaży zawdzięczamy popytowi wewnętrznemu
fot.PTWP

Wzrost produkcji i sprzedaży zawdzięczamy przede wszystkim rosnącemu popytowi wewnętrznemu - ocenia Wojciech Błasiak, ekonomista, socjolog i politolog.

"Wzrost zarówno PKB, wzrost produkcji przemysłowej i wzrost sprzedaży zawdzięczamy popytowi wewnętrznemu, którego kluczowym elementem był program 500+. To był jednorazowy ruch, który rozruszał cały mechanizm" - powiedział Błasiak.

"Wzrosty zawdzięczamy głównie popytowi wewnętrznemu, bo nadwyżka eksportu nad importem była relatywnie niewielka. To popyt wewnętrzny stał się takim mechanizmem napędowym całej gospodarki" - dodał.

Jego zdaniem z ostatnich danych makroekonomicznych cieszy zwłaszcza wzrost zatrudnienia w przemyśle. "Są to trwałe miejsca pracy i z wysokimi wynagrodzeniami. Osobiście wiążę to generalnie z ogólną zmianą filozofii polityki gospodarczej" - wyjaśnił.

Błasiak ocenił, że zaprzestano "duszenia" gospodarki pod hasłami walki z inflacją. "A taka polityka przez 25 była prowadzona. Teraz wróciliśmy do normalności. Nie było jakichś genialnych ruchów. Nastąpiło bardzo mocne uderzenie w popyt wewnętrzny" - stwierdził.

Uważa on, że ostanie dane makroekonomiczne są bardzo dobre, we wszystkich podstawowych parametrach. "Wzrost PKB o 4 proc. w pierwszym kwartale tego roku przy jednoczesnym spadku stopy bezrobocia w kwietniu do 7,7 proc. w porównaniu do 8,1 proc. notowanych w marcu tego roku i to w warunkach bardzo niskiej inflacji. Można by powiedzieć, że te wyniki są znakomite" - powiedział.

"Moim zdaniem weszliśmy na taką dynamikę przede wszystkim dlatego, że ten rząd od zeszłego roku zaniechał polityki neoliberalnej. Przestaliśmy dusić popyt wewnętrzny poprzez nieustanne pilnowanie wynagrodzeń i głoszenie, że wszystko to prowadzi do inflacji. To nieprawda, bo w roku 2015 i 2016 mieliśmy tendencje deflacyjne, a nie inflacyjne" - dodał Błasiak.

Jego zdaniem program 500+, czyli 23 mld zł przekazywane bezpośrednio gospodarstwom domowym powoduje, że popyt skierowany jest przede wszystkim na dobra podstawowe, takie jak meble, rtv, AGD, tekstylia, odzież. "Nie poszło to więc na konsumpcję luksusową, bo ta jest zwykle związana z dobrami importowanymi. Pieniądze wydawano więc na produkty, które wytwarzają krajowe przedsiębiorstwa" - powiedział.

W piątek GUS poinformował, że produkcja przemysłowa wyrównana sezonowo w kwietniu rok do roku wzrosła o 4,0 proc., a sprzedaż detaliczna realnie w kwietniu wzrosła o 6,7 proc. w stosunku do kwietnia roku ubiegłego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.