Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Z wiejskiego stołu na globalny rynek

  • Autor: Janusz Dąbrowski, autor jest dyrektorem Praskiej Giełdy Spożywczej, koordynatorem projektu "Polskie Smaki"
  • Data: 09-05-2012, 11:26
Z wiejskiego stołu na globalny rynek
Janusz Dąbrowski, dyrektor Praskiej Giełdy Spożywczej, koordynator projektu "Polskie Smaki"

Na rynkach w wielu państwach oferowanych jest coraz więcej lokalnych produktów spożywczych, związanych ściśle z regionem ich wytwarzania. Wśród nich są także produkty powszechnie znane i nabywane na całym świecie, jak włoska mozzarella, szynka parmeńska czy grecki ser feta. Czy mają szanse na globalnym rynku?

Produkty lokalne charakteryzują się wysoką jakością, która wiąże się z wykorzystaniem tradycyjnych, często ekologicznych surowców, dawnych odmian roślin, zbóż oraz rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Polska kuchnia, oparta w znacznej mierze na lokalnej tradycji, również oferuje wiele produktów nierozerwalnie związanych z regionami, w których są wytwarzane. Stanowią one nasze kulinarne dziedzictwo i mogą z powodzeniem ubiegać się o uznanie konsumentów zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.

Okiem kupującego Polscy konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie żywnością lokalną o tradycyjnej recepturze i sposobie wytwarzania, uważając ją za zdrową i smaczną. Produkty te są obecnie sprzedawane nie tylko na festynach, targowiskach, kiermaszach regionalnych czy przydrożnych straganach, lecz także w niedużych sklepach osiedlowych, które prowadzą niekiedy także sprzedaż produktów ekologicznych, oraz na specjalnych stoiskach w centrach handlowych. Coraz częściej powstają również sieci niedużych sklepów, wyspecjalizowanych w sprzedaży produktów lokalnych.

Konsolidacja i aktywizacja Wokół określonego produktu lokalnego skupiają się często ludzie z inicjatywą, którzy widzą w nim szansę na polepszenie swojej sytuacji ekonomicznej, promocję „małej ojczyzny", a w konsekwencji także na rozwój turystyki, która z kolei przyczynia się do ożywienia lokalnego rynku usług. Powstaje wiele stowarzyszeń i spółdzielni zajmujących się lokalnym produktem tradycyjnym. Produkty te są ważnym elementem konsolidującym i aktywizującym społeczności lokalne. Biorąc pod uwagę rynek krajowy, przykładem takich spółdzielni i stowarzyszeń mogą być: Tatrzańsko- Beskidzka Spółdzielnia Producentów Gazdowie, Kaszubskie Stowarzyszenie Producentów Truskawek czy Zrzeszenie Producentów Sera Korycińskiego.

Przeszkody w rozwoju Żywność lokalna w Polsce natrafi a jednak na barierę zarówno popytu, jak i podaży. Jest, niestety, nadal zbyt droga jak na kieszeń przeciętnego Polaka i zbyt mało jest wytwórców tych produktów, którzy są w stanie w sposób ciągły dostarczyć na rynek określoną liczbę artykułów o stałych pożądanych cechach jakościowych. Być może sposobem na pokonanie tych barier są wspomniane stowarzyszenia.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • nedpolams@op.pl 11-05-2012, 07:28:
Witam.
Czy można poznac więcej szczegułów na temat tego projektu.
Pozdrawiam.
nedpolams@op.pl

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH