Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zadłużenie branży spożywczej przekracza 76 mln zł

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-09-2013, 11:45
Zadłużenie branży spożywczej przekracza 76 mln zł
Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów (fot. PTWP)

Z danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynika, że obecnie długi branży spożywczej wynoszą ponad 76 milionów złotych. Największe zaległości sektor ma wobec przedsiębiorstw zajmujących się działalnością handlową i przetwórstwem przemysłowym. Średnie zadłużenie w branży spożywczej wynosi 44 614,86 zł. Najbardziej zadłużona firma ma siedzibę w Żyrardowie i zobowiązanie rzędu 2 861 980,50 zł.

Przyczyny zadłużenia są różne. Należy pamiętać, że branża spożywcza składa się z wielu podbranż. To łańcuch zależności pomiędzy poszczególnymi podbranżami i reprezentującymi je firmami. Jeśli jedno ogniwo z tego łańcucha ulega osłabieniu, osłabieniu automatycznie ulega cały łańcuch. Dystrybutor, który zalega z płatnościami wobec hurtownika, naraża na straty również producenta, któremu hurtownik nie może zapłacić z powodu istniejących zatorów płatniczych. Cierpi na tym cała branża spożywcza, a najbardziej odbija się to na małych przedsiębiorcach, którzy częściej bywają ofiarą zatorów płatniczych i częściej są narażeni na ryzyko bankructwa.

- Za wzrost opóźnień w płatnościach w branży spożywczej odpowiadają w większości firmy handlowe notujące gorsze wyniki sprzedaży niż rok temu - wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. - Według cyklicznego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw", 27,1 proc. firm handlowych przyznaje, że ich sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w I kwartale bieżącego roku. Tto spadek o 5,2 proc. w stosunku do badania z ubiegłego kwartału. Jednocześnie co czwarty przedstawiciel tej branży spodziewa się nasilenia problemów z odzyskiwaniem zapłat za wystawione faktury w najbliższym czasie. Z problemem tym w mniejszym lub większym stopniu styka się aktualnie ponad 67 proc. firm z branży handlowej - dodaje Adam Łącki.

Pojawiające się zatory płatnicze w branży spożywczej mogą być symptomem osłabienia popytu konsumentów, czyli sytuacji, w której mniejsze wpływy detalistów muszą być kompensowane opóźnianiem płatności dla dostawców. W efekcie może się to odbić na marżach i rentowności przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, które z trudem będą mogły przerzucić wysokie ceny na klientów.

Kiedyś branża uchodziła za najbardziej stabilną, bo oferując produkty pierwszej potrzeby nie miała problemów z należnościami. Dziś problem nieterminowych płatności dotyczy głównie hurtowni i małych sklepów, które w związku z trudnościami na rynku wpadają w kłopoty finansowe i opóźniają płatności wobec producentów spożywczych.

Małe i średnie firmy najbardziej narażone są na ryzyko upadłości z powodu utraty płynności finansowej. Małe firmy, działające na rozdrobnionym rynku, są szczególnie wrażliwe na podwyżki cen surowców. Jeśli spada ich rentowność, mają problem z regulowaniem należności swoim dostawcom. Z drugiej strony sieci handlowe wydłużają okresy płatności tak długo, jak mogą. Wykorzystują swoją dominującą pozycję na rynku i w pierwszej kolejności regulują zobowiązania wobec większych graczy, a poddostawcom i detalistom płacą na końcu.

Pośrednią lub bezpośrednią przyczyną problemów z płynnością finansową przedsiębiorstw jest kondycja finansowa ich interesariuszy. W celu poprawy sytuacji finansowej, firmy z branży spożywczej powinny przede wszystkim zminimalizować ryzyko zatorów płatniczych spowodowanych przez niewypłacalność kontrahentów: a zatem zwracać baczniejszą uwagę na to, z kim współpracują i z kim chcą podpisywać długoterminowe umowy. Powinny więc regularnie sprawdzać otoczenie biznesowe oraz monitorować kondycję finansową firm, np. korzystając z narzędzi oferowanych przez biura informacji gospodarczej. - Polski ustawodawca, chcąc przeciwdziałać rosnącym zatorom płatniczym między innymi w branży spożywczej, wprowadził nowelizację Ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Zgodnie z nią, termin na regulowanie należności w umowach między przedsiębiorcami nie powinien przekroczyć 60 dni, a wierzyciel ma prawo dochodzenia od dłużnika kosztów poniesionych w związku z prowadzonym procesem windykacji. Celem obu tych rozwiązań jest zmotywowanie przedsiębiorców do określania możliwie krótkich terminów płatności i przede wszystkim do wywiązywania się z tych terminów. To powinno poprawić dyscyplinę płatniczą w branży spożywczej - komentuje Joanna Zawadzka, kierownik departamentu sprzedaży usług windykacyjnych w firmie Kaczmarski Inkasso.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 701) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH