Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Zarabiają średnio 5032 zł netto. Dlaczego brakuje kierowców?

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych... Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika, co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

Zarabiają średnio 5032 zł netto. Dlaczego brakuje kierowców?
fot. GDDKiA

Prawie 95% zawodowych kierowców zatrudnionych jest na umowę o pracę, a średnia kwota ich zarobków jest o 1 500 zł wyższa od średniej polskiej pensji i wynosi 5032 zł netto. Dla porównania – jeszcze w ubiegłym roku średnie wynagrodzenie kierowcy wynosiło o 230 zł mniej. Dane zawarte w raporcie przygotowanym przez TransJob.eu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” wskazują, że ponad 35% polskich truckerów zarabia więcej, niż 6 000zł netto. Ponadto, jak wynika z badania „Młodzi kierowcy na rynku pracy” przeprowadzonego przez organizatorów akcji społecznej „Profesjonalni kierowcy”, już młodzi kierowcy, bez doświadczenia mogą liczyć na zarobki na poziomie 5 000zł.

W Europie też brakuje kierowców

W innych krajach europejskich nie jest lepiej - The Sun w styczniu b.r. alarmował swoich czytelników, że dziennie deficyt kierowców zawodowych w Wielkiej Brytanii zwiększa się aż o 50 osób. Z ogromnymi brakami wśród tej grupy zawodowej zmagają się również Niemcy i Holandia. W Hiszpanii brakuje 13 000 kierowców, przy jednoczesnym zarejestrowaniu 22 000 uprawnionych do prowadzenia pojazdów jako bezrobotnych.

-Z najnowszego raportu OCRK opracowanego na podstawie ewidencji 22 000 kierowców wynika, że średni wiek tej grupy zawodowej wynosi w Polsce nieco ponad 40 lat. Młodych kierowców nie przybywa, starsi odchodzą na emeryturę – jest to niewątpliwie jeden z najpoważniejszych problemów, z którym musi zmierzyć się branża transportowa - tłumaczy Kamil Wolański ekspert z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. W Wielkiej Brytanii średni wiek kierowcy to aż 55 lat.

Lojalność jest przereklamowana?

Jak wynika z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” wśród kierowców występuje dość duża rotacja pracowników. Aż 76% kierowców nie pracuje u jednego przewoźnika dłużej niż 2 lata. Z danych wynika także, że warto zmieniać pracę oraz poszukiwać bardziej hojnych pracodawców ponieważ najwięcej zarabiają pracownicy ze stażem w danej firmie nie większym, niż wspomniane dwa lata.

Ta sytuacja wymusza na przewoźniku staranie się o pracownika i zapewnienie korzystniejszych warunków. W branży transportowej standardem jest umowa o pracę i adekwatne do systemu pracy, i rodzaju pojazdu wynagrodzenie, ale to nie wszystko… Coraz więcej firm transportowych zdaje sobie sprawę z zagrożenia jakim jest brak chętnych do pracy i w związku z tym oferują pracownikom szereg pozafinansowych benefitów. Wszystko po to, aby podnieść swoją pozycję w rywalizacji o pracownika.

Mają dużo, ale dostaną więcej

więcej informacji:

kierowcy ciężarówek RSS ALERT    /    transport samochodowy RSS ALERT    /    OCRK RSS ALERT    /    Kamil Wolański RSS ALERT    /    rynek pracy w Polsce RSS ALERT    /    rynek pracy 2018 RSS ALERT    /    rynek pracy RSS ALERT    /    praca RSS ALERT    /    praca dla kierowców RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • Adam_Kierowca 2018-10-23 13:16:19
    Bo to nie jest praca...to niewolnictwo. Żadne pieniądze nie zastąpią widzenia sie z rodzina, znajomymi, spędzania normalnie wolnego czasu a nie na parkingu jak cygan. To sie mija z sensem, życiowymi celami. Kierowca Tira staje sie maszyna... jedz od punktu A do B. Tu nie sa potrzebne żadne gówniane benefity tylko dobra opieka psychologa. Większość nie wytrzymuje tej pracy psychicznie.
  • Ezer 2018-10-23 21:27:31
    Panie Adamie, przedmówco, zawarłeś więcej informacji w krótkiej wypowiedzi niż w całym powyższym artykule. Portal naprawdę ciekawy a jednak... wszędzie liczby, zrównoważony rozwój, innowacje... Państwo Menadżerowie, powiedzcie proszę, do czego ten obtrąbiany rozwój prowadzi? Rozwinięta rolka papieru toaletowego oznacza jego koniec.
  • Www.Psychotesty.med.pl 2018-10-24 11:15:19
    Wielu kierowców wyjeżdża do Szwecji albo Niemiec, u nas wakaty uzupełnieniają osoby z Ukrainy. Tak to widzę po kierowcach przychodzących na badania psychotechniczne u mnie.
  • Ela 2018-10-29 20:51:57
    Tak calkiem serio czlowiek jest istota spoleczna. Potrzebujemy relacji, bliskosci. Zarobic to jedno ale dzis liczy sie jakosc zycia. Po co tyle zarabiac skoro nie ma kiedy tego wydac. Po co budowac dom w ktorym sie nie przebywa. To zawod ktory doprowadza do rozwodow. To destrukja czlowieka i czlowieczenstwa. Co by nie dal pracodawca, tego co da Ci rodzina na co dzien nie zastapisz niczym. Absolutnie niczym. Zycze madrych wyborow.
  • volongoto41 2018-11-06 21:57:45
    Dlaczego brakuje kierowców? - bo pracodawcy tylko obiecują, obiecują i od lat udają, że mają to, czego nie mają, i że nie ma u nich tego, co jest, a łżą przy tym, aż dostają zeza.. - bo łżą o atrakcyjnych zarobkach, a na umowie 2100 brutto; ciśnie się na usta: „Szefie, nie uważa pan, że ja za dużo zarabiam? Może niech mi pan obetnie, to będę lepiej pracował!”, - bo za te 2100 brutto nie widzisz domu, rodziny, przyjaciół i stajesz się psem szczekającym z budy, o swej psiej niedoli po parkingach całej Europy, stąd „Polak to kundel i kartofel”, - bo toaleta na Zachodzie kosztuje 70 centów, kąpiel 3 euro, śniadanie 8 , obiad 12 i nic z diet nie zostaje /chyba, że sikasz na koło jak pies, jesz z puszki jak pies, żebrzesz o chleb jak pies, nie myjesz się jak pies…. i wyglądasz jak zombie / - bo nieuregulowane życie płciowe wywołuje omamy, opuchliznę i impotencję, - bo te ogłoszenia o zatrudnieniu, to tak ciepło mówią o kierowcy: „Ty śmieciu” i przypominają książkę Johnna Stossela „Mity, kłamstwa i zwykła głupota ”, - bo oprócz stresu i wielu obowiązków kierowca musi być biegły w kombinacjach z tachografem, znać obsługę emulatora adblue i innych magnesików i posiadać przy tym umiejętność merdania ogonem, - bo z powodu dużej rotacji kierowców samochody są zdewastowane, brudne, cuchnące cebulą, moczem, starymi skarpetkami z lepiącą się od brudu tapicerką, - bo pracodawca transportowy to często prostak, złodziej, którego cechuje furia oszukiwania i jak cię nie okradnie to jest tak sfrustrowany, że ciężko go rozpoznać po obrysie twarzy, - bo praca kierowcy jest niebezpieczna, ale jeszcze bardziej niebezpieczni są niektórzy pracodawcy, szczególnie ci, którzy do kierowcy odnoszą się z dużym szacunkiem: „Chodź tu gnoju”, - bo rekrutacja jest podobna do zakupu niewolnika; przyjmowanemu najpierw zagląda się w paszczę, po czym ustala się długość łańcucha na którym ma być uwiązany do samochodu, - bo coraz więcej osób woli być biednym panem swego losu, niż złudnie bogatym kierowcą niewolnikiem, - bo patologia w transporcie to norma, a norma w transporcie robi wrażenie cudu,

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.41.66
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.