Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Zarabianie pieniędzy nie powinno być dla firmy celem samym w sobie

- Do pewnego momentu z tatą uznawaliśmy, że nasza firma jest przede wszystkim po to, żeby zarabiać. Z czasem zrozumiałem, że firma bez misji jest bez sensu, że zarabianie pieniędzy powinno być efektem dobrej realizacji naszej misji, a nie celem samym w sobie - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Zarabianie pieniędzy nie powinno być dla firmy celem samym w sobie
Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex, fot. PTWP

Autor: AT/portalspozywczy.pl
Data: 08-03-2019, 13:52

Mateusz Kowalewski przyznaje, że w pewnym momencie uświadomił sobie, że jego głównym problemem jest to, że nie ma żadnej wizji siebie ani wizji tego, dokąd powinna zmierzać firma. 

- Podczas jednego ze szkoleń mieliśmy napisać do siebie list z przyszłości. Nic nie wymyśliłem i wyszedłem z pustą kartką. Dopiero kilka tygodni później siedząc w domu zacząłem wizualizować sobie firmę za parę lat i spodobało mi się to. Dałem zadanie całemu zespołowi, żeby wyobrazili sobie Hortimex za 5 lat i napisali swoje propozycje, a następnie spotkamy się i to przedyskutujemy. Poprosiłem tatę, żeby przyszedł na to spotkanie i je legitymizował, ale nie uczestniczył w nim aktywnie, nawet jeżeli nie ze wszystkim będzie się zgadzał. Niektóre pomysły były bardzo śmiałe, np. że jesteśmy liderem rynku, mamy firmowe przedszkole, niezłe służbowe auta, itp. To było fajne, bo ludzie wyrzucili z siebie marzenia. Moją ambicją stało się żebyśmy zaczęli to robić. Wiedziałem, że jeśli raz zawiodę ludzi to drugi raz już ich nie porwę. Pomogła mi wtedy Adrianna Lewandowska, dziś prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. W tym samym roku, w grudniu zorganizowaliśmy kolejne warsztaty z Adą, podczas których opracowaliśmy wizję i misję firmy - dodał.

Prezes Hortimeksu wyjaśnia, że misja to sens istnienia firmy (po co istniejemy), a wizja to cel istnienia (dokąd zmierzamy).

- Nigdy wcześniej nie zadawaliśmy sobie pytania po co istniejemy. Do tamtego momentu z tatą uznawaliśmy, że firma jest przede wszystkim po to, żeby zarabiać. Z czasem zrozumiałem, że firma bez misji jest bez sensu, że zarabianie pieniędzy powinno być efektem dobrej realizacji naszej misji, a nie celem samym w sobie - mówi.

Kowalewski wskazuje, że dopóki firma była zarządzana jednoosobowo przez jego ojca, to on uosabiał swoim działaniem misję i wizję.

- Najlepiej potrafił powiedzieć klientowi jaką wartość mu dostarczy. Wiedział, dokąd zmierza i potrzebował sprawnego zespołu wykonawców. Pracownicy nie musieli znać szczegółów planu, ważne by ufali szefowi i wykonywali polecenia.  Tak powstawały i działały firmy w latach 90 w Polsce. Ja poczułem, że żeby iść naprzód potrzeba czegoś innego. Chciałem zaangażować ludzi we współtworzenie firmy - mówi.

Pełna treść rozmowy ukaże się w marcowym wydaniu magazynu "Rynek Spożywczy".

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT    /    biznes RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Adam 2019-03-09 08:51:07
    Jak już się odłoży kilka milionów to można "realizować misję".
  • Tadeusz 2019-03-11 09:57:26
    A ja myslalem, ze tylko do polityki idzie sie nie dla pieniedzy. Ale widze, ze niektorzy ida rowniez do biznesu z samej wiary, jak np. ks.Rydzyk. A wiara jak wiemy czyni cuda! Ale jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniadze!
  • Grzegorz 2019-03-11 15:12:49
    Chyba Pan do Pisu chce wstąpić....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.134.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.