Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekspert: Zjawisko GMO nie spotkało się ze zbyt wielką akceptacją

- Zjawisko GMO komunikowano społeczeństwu jako całkowicie bezpieczne, mimo że nie było kompletnych badań na ten temat. W efekcie wizerunek żywności GMO jest dziś negatywny i praktycznie żaden z dużych graczy nie spieszy się, aby wchodzić w ten obszar - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę.

Ekspert: Zjawisko GMO nie spotkało się ze zbyt wielką akceptacją
Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę, fot. PTWP

W ocenie Bartosza Urbaniaka polski sektor rolno-spożywczy nadal ma jeszcze wiele do zrobienia w zakresie innowacji.

- Paradoksalnie, negatywny wpływ na to zjawisko miał system pomocy z Unii Europejskiej. Warunkiem otrzymania dofinansowania był zakup technologii z zagranicy, ponieważ w Polsce nie były dostępne. Warto podkreślić, że znajdujemy się w ostatnim okresie programowania z relatywnie szerokim dostępem do środków unijnych. Obecnie, kiedy chcemy dołączyć do grupy G-20, nie mamy szansy na dodatkowe środki na rozwój. Dlatego to ostatni moment żeby, korzystając z inercji Unii Europejskiej, pozyskać z niej środki. Sama Unia też będzie poszukiwała rozwiązań efektywnościowych i w przyszłości na pewno nie będzie o to tak łatwo jak teraz - mówi.

Urbaniak zauważa, że światowy przemysł spożywczy musi teraz się odbudować po mocnym ciosie związanym z GMO.

- Rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy zawsze rozwijały się rewolucjami. Kiedyś, aby poprawić jakość gleby i plonów, stosowano tzw. trójpolówkę, potem wynaleziono nawozy sztuczne, mechanizację i pojawiły się środki ochrony roślin. Kolejną rewolucją miało być GMO, ale nie spotkało się ono ze zbyt wielką akceptacją. Zjawisko GMO komunikowano społeczeństwu jako całkowicie bezpieczne, mimo że nie było kompletnych badań na ten temat. W efekcie wizerunek żywności GMO jest dziś negatywny  i praktycznie żaden z dużych graczy nie spieszy się, aby wchodzić w ten obszar - mówi.

Zdaniem szefa bankowości Agro BGŻ BNP Paribas tendencje innowacyjne w przemyśle rolno-spożywczym nie są dziś przełomowe, lecz mają charakter optymalizacyjny.

- Przykładem może być rolnictwo precyzyjne, które wymaga zaangażowania aparatury pomiarowej. Pozwala ona m.in. skuteczniej badać zasobność gleby. I to jest bardzo dobre, ale mówimy o optymalizacji tego, co już mamy i znamy. Natomiast nie pojawia się zbyt wiele przełomowych innowacji. Koncepcje żywienia algami czy insektami mogą wydawać się innowacyjne, ale tylko w Europie, bo w Azji są obecne od lat, a więc w ujęciu globalnym nie jest to nic nowego - dodaje.

więcej informacji:

Bartosz Urbaniak RSS ALERT    /    GMO RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    wegetarianizm RSS ALERT    /    wegetarianie RSS ALERT    /    przemysł rolno-spożywczy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.41.66
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.