Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zmniejsza się spożycie podstawowych produktów żywnościowych - raport

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 11-05-2016, 12:14
Zmniejsza się spożycie podstawowych produktów żywnościowych - raport
fot. pixabay.com

- Spożycie większości podstawowych produktów na osobę w polskich gospodarstwach
domowych zmniejsza się. Rośnie jedynie spożycie nielicznych artykułów, w tym m.in.
wędlin wysokogatunkowych, drobiu, makaronu, czekolady, wody i soków owocowych - wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK.

Jak czytamy w raporcie, można przypuszczać, że na sytuację wpływa wzrost spożycia żywności poza domem, w formie produktów o większym przetworzeniu, a nieobjętych stosownymi przelicznikami, czy duże znaczenie nierejestrowanego eksportu przygranicznego.

Najbardziej w latach 1999–2014 zrezygnowaliśmy z jedzenia ziemniaków (49,6%) oraz pieczywa (49,1%). Podobną, prawie 40% skalę spadku można było zaobserwować w przypadku mąki i cukru, których miesięczne spożycie zmniejszyło się odpowiednio z 1,25 kg i 1,94 kg do 0,76 kg i 1,19 kg. Znacznie rzadziej sięgamy także po oleje i tłuszcze (23,4%) czy też warzywa i grzyby oraz jaja (blisko 20% spadki). 

Znacznie więcej pijemy wody, wzrost przekroczył 300% z około 1 do ponad 4 litrów miesięcznie. Wysokie dynamiki wzrostu odnotowano również w przypadku czekolady oraz wędlin wysokogatunkowych, których konsumpcja zwiększyła się o 150,0% i 55,6%. Dodatnie dynamiki zanotowano jeszcze w przypadku soków owocowych (19,4%) i makaronu (15,6%).

Jak czytamy w raporcie, spadek spożycia podstawowych produktów żywnościowych w analizowanym okresie odbywał się w sytuacji silnego wzrostu cen detalicznych żywności. Średnio w latach 2011–2014 były one ponad 53% wyższe niż w latach 1999–2001, przy ogólnym wzroście cen konsumenckich w tym samym ujęciu na poziomie 44,5%. Oznacza to, że przeciętnie ceny żywności na tle innych kategorii wzrastały istotnie szybciej.

- Jednak, jeśli odniesiemy powyższe zmiany cen do wzrostu dochodów obserwowanych w analizowanym okresie, to zauważymy, że wzrost dochodów z nawiązką rekompensował wzrost cen. Realny dochód dyspozycyjny gospodarstw domowych w latach 1999–2014 wzrósł bowiem o blisko 140%. W świetle przedstawionych w dalszej części rozdziału analiz ekonometrycznych może to być właśnie jeden z powodów spadku konsumpcji kilku podstawowych artykułów żywnościowych uznawanych przez konsumentów za dobra niższego rzędu - podano w raporcie.

Najsilniejszy negatywny wpływ wzrostu cen na konsumpcję jest widoczny w przypadku soków owocowych, wędlin wysokogatunkowych, ryb i owoców. Z kolei cena nie ma istotnego wpływu na zmiany konsumpcji w badanym okresie w przypadku mleka, ziemniaków, czekolady czy wody. Przy
czym w przypadku mleka, ziemniaków i wody brak jej istotności idzie w parze z istotnym wpływem dominującego trendu (w przypadku mleka i ziemniaków ujemnego, a w przypadku wody dodatniego).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 222) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.