Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Żywność na eksport coraz mocniej przetworzona

  • Autor: ŁR, ŁS, portalspozywczy.pl
  • Data: 09-10-2015, 13:57
Żywność na eksport coraz mocniej przetworzona
Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Bank Śląski (fot. zelaznastudio.pl)

Aby eksportować na wymagające rynki, firmy spożywcze muszą być innowacyjne właściwie w każdym obszarze. Przedsiębiorstwa powinny mieć innowacyjność wpisaną w swoje DNA - podkreśla w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Bank Śląski.

Polskie firmy wychodzące na rynki zagraniczne mają już silną pozycję w kraju. Działają w końcu na dużym rynku wewnętrznym z profesjonalnym otoczeniem rolnym. – Polskie firmy posiadają nowoczesne linie produkcyjne i technologie, dzięki temu osiągają przewagę kosztową nad producentami z innych krajów. Są otwarte na innowacje oraz tworzenie nowych produktów dostosowanych do rynków lokalnych – wskazuje Elżbieta Kopytko-Wojciechowska.

- Żywność przetworzona stanowi już 77 proc. naszego eksportu, co jest dobrym wynikiem. Stopień przetworzenia produktów eksportowych stale się zwiększa, ale oczywiście jest tutaj jeszcze duży potencjał. Marża produktów wzrasta wraz ze stopniem przetworzenia, a rosnąca popularność żywności typu convenience stwarza coraz więcej możliwości dla producentów – dodaje.

Jak przykład ekspertka podaje ceny ziemniaków i przekąsek: - Jeżeli cena 1 kg ziemniaków na rynku europejskim wynosi ok. 1 EUR, to w chipsach czy puree wzrasta kilkadziesiąt razy. Czy inny przykład: sałata gotowa do spożycia jest dwukrotnie droższa niż sprzedawana tradycyjnie. Warto więc obserwować nowe trendy i szukać możliwości współpracy czy podwykonawstwa aby wejść na ten lukratywny rynek.

Zdaniem dyrektor zarządzającej sektorem spożywczym i kosmetycznym w Departamencie Klientów Strategicznych ING Banku Śląskiego podnoszona często kwestia ekologiczności, jakości i "smakowitości" polskich produktów chociaż nie są wystarczające, aby efektywnie konkurować na rynkach zagranicznych, to jednak są bardzo istotne.

- Oto przykład: Japonia, ze względu na skażenie radioaktywne jest szczególnie wyczulona na żywność ekologiczną i poszukuje warzyw z takich upraw. Polskie owoce i warzywa przechodzą szczegółowe audyty i spełniają wysokie wymagania, zarówno jeżeli chodzi o uprawę, jak i o przetwórstwo. Ekologiczność można dobrze sprzedać, ale w standardzie przetworzenia i technologii wymaganej przez odbiorcę – komentuje Kopytko-Wojciechowska.

Eksport i współpraca eksportowa z zagranicznymi odbiorcami są w stanie stymulować rozwój innowacyjności polskich firm spożywczych. - O skali innowacyjności przemysłu spożywczego niech świadczy fakt, że na rynku niemieckim jest dostępnych ponad 170 tys. produktów. Jednym z głównych trendów konsumenckich jest zakup nowości. Co miesiąc na rynek spożywczy wchodzi wiele nowych produktów i marek, cześć z nich zostaje szybko wycofana, jeżeli nie zyska zainteresowania klienta. Aby eksportować na tak wymagające rynki firmy muszą być innowacyjne właściwie w każdym obszarze – zaznacza ekspertka. - Firmy powinny mieć innowacyjność wpisaną w swoje DNA – podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH