REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polacy wydają coraz więcej na oleje i oliwy

  • Autor: Anna Wagner, Senior Client Executive w firmie Nielsen dla serwisu portalspozywczy.pl
  • Data: 16-01-2009, 11:14
Polacy wydają coraz więcej na oleje i oliwy

Roczna wielkość sprzedaży kategorii olejów i oliw w Polsce to obecnie ponad 160 mln litrów, a nasze wydatki na tę kategorię kształtują się już powyżej 930 mln zł - wynika z danych firmy Nielsen za okres od grudnia 2007 r. do listopada 2008 r. Mimo że spożycie jest na stabilnym poziomie (+3,3 proc.) w porównaniu do analogicznych miesięcy w roku ubiegłym, to wydajemy na oleje znacznie więcej - pisze specjalnie dla serwisu portalspozywczy.pl Anna Wagner, Senior Client Executive w firmie Nielsen.

REKLAMA

Wzrost łącznej wartości sprzedaży oleju rzepakowego, słonecznikowego, sojowego oraz oliwy z oliwek w ubiegłym roku kształtował się na poziomie 27,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Średnia cena olejów, podobnie jak najważniejszych kategorii w koszyku spożywczym, znacznie wzrosła, co sterowało tak dynamicznym wzrostem sprzedaży w ujęciu wartościowym, przy stabilnej lub znacznie wolniejszym wzroście wielkości sprzedaży.

Oprócz wzrostu średnich cen olejów, na sytuację, gdzie wzrost wartości sprzedaży przewyższa wielkość, mógł mieć fakt, że wzrosło znaczenie dużych i średnich sklepów spożywczych w obrocie kategorią. Tam bowiem średnia cena za litr produktu jest stosunkowo wyższa niż np. w supermarketach. Co więcej, spada także znaczenie większych opakowań, coraz rzadziej kupujemy butelki 3l, których średnia cena za litr jest najmniejsza ze wszystkich pozostałych formatów opakowań.

Na przestrzeni ostatniego roku sprzedaż oleju rzepakowego (czyli ok. 80 proc. wszystkich olejów) pod względem wielkości sprzedaży jest stabilna, natomiast pod względem wartości wzrosła o 30 proc. To ten segment dyktował trendy, które przełożyły się na całą kategorię.

Olej słonecznikowy, który jest drugim co do znaczenia segmentem oleju jadalnego, odnotował w ostatnim roku znaczny spadek wielkości sprzedaży (-22.2 proc. w stosunku do grudnia'06-listopada'07). Mimo znacznej podwyżki cen, nie zdołał wyjść na plus pod względem wartości sprzedaży, osiągając tylko stabilny wynik w porównaniu do poprzedniego roku.

Zupełnie inne trendy można zaobserwować w segmencie oliwy z oliwek, który rośnie dwucyfrowo, zarówno pod względem wielkości, jak również wartości sprzedaży. Co więcej, segment szybciej rozwija się pod względem sprzedanych litrów. Dzieje się tak za sprawą niewielkiego spadku średniej ceny, co jednak w porównaniu z całą kategorią sprawiło, że oliwa z oliwek stała się bardziej atrakcyjna cenowo dla konsumenta.
W świetle ubiegłorocznych podwyżek, olej sojowy, który mimo wzrostu jego średniej ceny, nadal jest najtańszym olejem na rynku. Miało to z pewnością znaczenie na podwojenie sprzedaży tego oleju, a w rezultacie podwojenie udziałów w wielkości sprzedaży kategorii.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Stalker 29-04-2012, 21:34:
i love you

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 826) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 773 567)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH