Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Prezes Makaronów: Dostawcy są dyskryminowani w relacjach z silnie skoncentrowaną dystrybucją

Negocjacje z sieciami handlowymi są trudne, ponieważ sieci, szczególnie dyskonty, opanowały bardzo dużą część rynku i proponują warunki niekorzystne dla dostawców. Wina leży także po stronie samych producentów, którzy decydują się na sprzedaż za wszelką cenę - ocenia prezes Makaronów Polskich Zenon Daniłowski.

Prezes Makaronów: Dostawcy są dyskryminowani w relacjach z silnie skoncentrowaną dystrybucją
Na zdj. prezes Makaronów Polskich Zenon Daniłowski

Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
Data: 16-04-2013, 08:37

- Niektóre dyskonty prowadzą w długim okresie politykę nieracjonalną, ponieważ żądają od producenta działalności non profit. Jest to droga donikąd, najczęściej kończy się nadmierną eksploatacją załogi i urządzeń, często kupionych z dotacji. Wielu krajowych producentów oferuje tak zwaną "podaż głodową", bo nie ma gdzie sprzedać swoich produktów. Dyskonty opanowały taką część rynku, że są właściwie głównym dystrybutorem. Warunki, które dyktują dostawcom, przy wahaniu cen surowców często kończą się stratą - mówi Zenon Daniłowski.

Dodaje, że spółka Makarony Polskie w 2011 roku i w pierwszej połowie 2012 z jednym z dyskontów zrealizowała kontrakt z dużą stratą. Jak tłumaczy, firma nie mogła renegocjować ceny, ponieważ podpisała roczną umowę bez prawa wypowiedzenia.

- Teraz unikamy takich umów proponując niezmienne ceny tylko na okres trzech miesięcy. Moim zdaniem, powinna zostać wprowadzona możliwość zamieszczania w umowach klauzuli surowcowej. Nie rozumiemy, dlaczego dyskonty nie chcą wprowadzenia takiej klauzuli do umowy. Jeśli surowiec rośnie o 1 proc. to nie jest problem. Jednak cena pszenicy wzrosła w ubiegłym roku o około 20 proc. Przy produkcji w branży zbożowej to zjawisko mocno przekłada się na rentowność firm - ocenia prezes Makaronów Polskich.

Jego zdaniem, produkcja w naszym kraju jest bardzo rozproszona, nie ma u nas wielkich koncernów, a większość producentów to średnie przedsiębiorstwa.

- Uważamy, że ze względu na wielkość, dostawcy są dyskryminowani w relacjach z silnie skoncentrowaną dystrybucją - podkreśla Zenon Daniłowski.
Jednak, jak uważa prezes producenta makaronów, winni są także sami dostawcy, którzy decydują się na sprzedaż za wszelką cenę.

- Producenci powinni szanować siebie i swoje produkty. Jeżeli jakiemuś odbiorcy sprzedawaliśmy produkty po bardzo niskich cenach, to on przywykł do tego i trudno jest wówczas podnieść cenę. Jak sobie ktoś zepsuje opinię, to trudno potem przekonać do sprzedaży po wyższej cenie - tłumaczy Zenon Daniłowski.

- Z niektórymi sieciami współpracuje się nam bardzo dobrze przy sprzedaży produktów markowych, a z innymi, które oferują nam warunki współpracy nie do przyjęcia, po prostu nie współpracujemy - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

więcej informacji:

Zenon Daniłowski RSS ALERT    /    Makarony Polskie RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    opłaty półkowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.31.145
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.