Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Prezes Maspeksu na EEC 2017: Polska branża spożywcza przeżywa najlepszy czas w swojej historii

- Wszystko, co dobre w polskiej branży spożywczej zawdzięczamy temu, że mamy dostęp do rynków innych niż nasz. Posiadając 38-milionowy rynek wewnętrzny możemy zagospodarować nasz potencjał produkcyjny na rynkach ościennych Europy Środkowo-Wschodniej, która pozostaje dla nas głównym miejscem prowadzenia biznesu - mówił Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex podczas debaty "Eksport polskiej żywności w nowej globalnej rzeczywistości gospodarczej" na Europejskim Kongresie Gospodarczym EEC 2017.

Prezes Maspeksu na EEC 2017: Polska branża spożywcza przeżywa najlepszy czas w swojej historii
Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, fot. PTWP

Krzysztof Pawiński nie ma wątpliwości, że rozwojowi polskiej branży spożywczej sprzyja otwarty rynek i liberalizacja handlu.

- Mamy za sobą 27 najlepszych lat w historii branży spożywczej w Polsce. Przyczyny takiego stanu rzeczy dostrzegam w ciągłej liberalizacji zwiększającej dostęp do polskiej żywności na rynkach ościennych. CEFTA, która weszła w życie w 1994 roku była dla nas osnową, na której zbudowaliśmy obecność na rynkach Czech, Słowacji, Rumunii, Bułgarii. W momencie wejścia do UE mieliśmy niespełna 4 mld eksportu żywności, w 2016 roku przebiliśmy 25 mld. Jest dla mnie ewidentne, że otwarty rynek służy polskiej branży spożywczej. Dlatego polską racją stanu jest wspieranie otwartego handlu artykułami spożywczymi tak szeroko jak to możliwe - dodał.

Prezes Grupy Maspex zgodził się z uczestniczącym w dyskusji Andrzejem Gantnerem co do tego, że największe lęki związane z otwarciem nowych rynków biorą się z nieznajomości i kulturowo umocowanego przekonania, że "kiedyś było lepiej".

- Wszyscy mają poczucie wyjątkowości swoich czasów, natomiast nigdy w historii polskiej branży spożywczej nie było tak dobrze jak teraz. Trzeba ten trend budować dalej pamiętając z czego zaczynaliśmy - dodał.

Pawiński w ostrych słowach skrytykował projekty polskich półek w sieciach handlowych oraz zmiany w oznaczaniu żywności znakiem "Produkt Polski".

- To zupełny dramat, zrobimy sobie getto w polskich sklepach i na swoich półkach. Zły PR polskiej żywności nie wynika z niewłaściwego stosunku ceny do jakości, tylko z problemu rynkowego. Polska żywność, agresywna cenowo i w dobrym stosunku jakościowym, czyni szkody lokalnym producentom w Czechach, na Słowacji, Węgrzech czy Rumunii. Mamy za sobą 38 mln rynek konsumencki, przez co możemy operować na rynku zewnętrznym o wielkości 4-8 mln konsumentów radząc sobie z lokalną bazą producencką. To powoduje pewne napięcia, dlatego trzeba być mądrzejszym. Nie można odpowiadać na każdą zaczepkę i pyskówkę. Przewaga naszej żywności jest widoczna. Mimo obstrukcji z którą spotykamy się w Czechach, cały czas rośnie nasz eksport do tego kraju. Krzyk to ostatni element nieracjonalnej obrony gdy zaczyna brakować argumentów kosztowych i cenowych. Nasze firmy mają przewagi kosztowe, technologiczne i tym wygrywamy. Odpowiadanie w sposób tak radykalny na problemy, które mimo wszystko nie ograniczają nas aż tak bardzo, to zaproszenie do eskalacji. Zapraszamy innych do tego żeby potraktowali nas tak samo. Musimy wziąć trochę bólu na siebie i pozwolić im pokrzyczeć, bo co im zostało - dodał.

więcej informacji:

Maspex RSS ALERT    /    Krzysztof Pawiński RSS ALERT    /    EEC 2017 RSS ALERT    /    Europejski Kongres Gospodarczy RSS ALERT    /    protekcjonizm RSS ALERT    /    protekcjonizm w UE RSS ALERT    /    eksport polskiej żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.145.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.