Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PIM: Jeśli wahania cen zbóż się utrzymają, część firm makaronowych może upaść

  • Autor: Weronika Kreczko, portalspozywczy.pl
  • Data: 31-01-2011, 12:39
PIM: Jeśli wahania cen zbóż się utrzymają, część firm makaronowych może upaść

Mąka podrożała od wakacji o ok. 100 proc. To musi przełożyć się na koszty produkcji makaronów. W teorii automatycznie powinny rosnąć ceny detaliczne produktów, jednak w praktyce, podwyżki w sklepach następują z opóźnieniem, którego koszty pokrywają przetwórcy. - Jeżeli nie nastąpi stabilizacja i utrzymają się wahania cen, część firm będzie mogła mieć problem z przetrwaniem - mówi Paweł Nowakowski, prezes Polskiej Izby Makaronu.

- Wraz ze wzrostem cen surowca, rosną koszty ich wytworzenia i udziały kosztów surowcowych w technicznym koszcie wytworzenia (TKW). Obecnie ceny mąki stanowią ponad 70 proc. TKW, podczas gdy jeszcze w wakacje było to niespełna 60 proc. - zauważa Paweł Nowakowski, prezes Polskiej Izby Makaronów.

Jak podkreślają eksperci, to musi przełożyć się na ceny produktów. Ze względu na - często długoterminowe - umowy z partnerami handlowymi nie jest to jednak łatwe.

- Ceny na półkach rosną, ale z dużym opóźnieniem w stosunku do wzrostów na rynku surowcowym. Tracą na tym producenci makaronów - kupują surowiec płacąc nowe, wyższe stawki, zaś produkt z niego wytworzony muszą sprzedawać po dotychczasowych cenach - mówi prezes Nowakowski.

To zaś odbija się na wynikach spółek makaronowych.

- Oczekujemy, że po kolejnej fali podwyżek cen mąki, która miała miejsce na przełomie grudnia i stycznia a przełoży się na podwyżki w lutym i marcu, nastąpi okres stabilizacji i utrzyma się aż do zbiorów. Możemy spodziewać się, że po żniwach nastąpi spadek cen zbóż, co, znów z opóźnieniem, przełoży się na obniżki cen detalicznych. Dzięki temu w III kwartale producenci liczą na możliwość częściowego odrobienia straty na wynikach - dodaje Paweł Nowakowski, który piastuje jednocześnie funkcję prezesa giełdowej spółki Makarony Polskie.

Firmy jednak najbardziej obawiają się gwałtownych zmian. 

- Warto podkreślić, że jeżeli nie nastąpi stabilizacja i utrzymają się wahania cen, część firm będzie mogła mieć problem z przetrwaniem. Marże na produktach makaronowych nie są bowiem na tyle wysokie, by zamortyzować rosnące koszty produkcji. Najtrudniej jest na pewno tym firmom (a jest ich w Polsce kilkanaście), które specjalizują się w produkcji pod marki własne sieci handlowych - mówi Paweł Nowakowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • pracownica 28-04-2011, 09:36:
Dokładnie tak...jak do tej pory to ta restrukturyzacja odbywa się kosztem pracowników
  • rey 08-03-2011, 17:35:
czekaj tatka latka
a oziminy na polu żółkną
z powodu temperatury
w dzien plus 10
nocą -10
koniec pszenicy po 350 zl
  • popieram 08-03-2011, 16:12:
O tak. Ekspert dokonujący restrukturyzacji kosztem swoich pracowników. A to jest najprostsze przecież.

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.