Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Drożejący rzepak przełożył się w minionym roku na ceny olejów jadalnych

- Ceny olejów jadalnych poszły w minionym roku nieco w górę - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Lech Kempczyński, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju. - To wynik droższego niż poprzednio surowca - podkreśla.

Drożejący rzepak przełożył się w minionym roku na ceny olejów jadalnych
- Zakładamy, że ten rok nie powinien być słabszy od minionego - podkreśla Lech Kempczyński, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

Według Głównego Urzędu Statystycznego, w 2010 r. zbiory rzepaku ozimego zmalały o 16,8 proc. w porównaniu z 2009 r. Przyczyniły się do tego głównie wyjątkowo niekorzystne warunki pogodowe, które spowodowały, że plonowanie było o 12,3 proc. słabsze niż rok wcześniej. O 5 proc. zmniejszył się również areał upraw tej rośliny.

Słabsze zbiory nie pozostały bez wpływu na ceny surowca. - Nasiona w skupie w minionym roku były średnio o 25 proc. wyższe niż w roku ubiegłym - mówi Lech Kempczyński. - Ceny rzepaku mają istotny wpływ na ceny oleju. Tak, jak w całym przemyśle rolno-spożywczym, ceny surowca istotnie wpływają na cenę wyrobu finalnego. - wyjaśnia.

Jak będzie wyglądał rozpoczynający się rok? - Dziś trudno jednoznacznie przewidzieć, co się wydarzy. Szacowanie wielkości zbiorów i cen przypomina trochę wróżenie z fusów - zastrzega dyrektor PSPO. Wskazuje jednak, że tegoroczne zasiewy rzepaku ozimego (przypomnijmy, że stanowią one zazwyczaj ponad 96 proc. upraw tej rośliny) są niższe od ubiegłorocznych. GUS podaje, że areał upraw rzepaku pod zbiory w 2011 r. wyniósł 718 tys. ha. to o ok. 3 proc. mniej niż rok temu (kiedy wyniosła ona ponad 740 tys. ha).

Jednak, jak podkreśla Lech Kempczyński, mniejszy areał nie jest jednoznaczny z mniejszymi zbiorami. - Decydującą rolę odegra tu plonowanie. Wielkość plonów będziemy mogli przewidywać dopiero po okresie wczesno wiosennym - mówi dyrektor Kempczyński. - Zakładamy jednak, że ten rok nie powinien być słabszy od minionego - dodaje.

To daje pewne szanse na stabilizację cen, także na rynku olejów jadalnych. 80 proc. spożywanych w Polsce olejów roślinnych to oleje rzepakowe. - Olej słonecznikowy czy sojowy to oleje mało popularne, można powiedzieć nawet że egzotyczne, ich udziały w rynku są znikome a ich ceny nie mają też większego na niego wpływu - twierdzi nasz rozmówca.

Trudno wskazać, o ile faktycznie wzrosły ceny olejów jadalnych. Zdaniem niektórych odbiorców, to skok rzędu nawet 50 proc. w skali kilku miesięcy. Tymczasem według październikowych danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, średni poziom cen tłuszczów roślinnych może być o 1-2 proc. wyższy niż w roku poprzednim.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Lech Kempczyński RSS ALERT    /    PSPO RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT    /    olej rzepakowy RSS ALERT    /    areał upraw zbóż RSS ALERT    /    ceny olejów RSS ALERT    /    ceny rzepaku RSS ALERT    /    ceny zbóż RSS ALERT    /    zbiory rzepaku RSS ALERT    /    plony RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Taxi-gsm 2011-01-05 11:32:01
    Pan Lech Kempczyński, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju skoro może tylko wróżyć z fusów, niech lepiej zatrudni się w jakiejś sieci kawiarni. No, ale skoro Instytut ustami \"ekspertów\" opowiada banialuki o 1-2% wzroście cen tłuszczów roślinnych, to można panu dyrektorowi wybaczyć jego indolencję. A tak na marginesie Pan dyrektor zapomina, że tylko 50% oleju rzepakowego trafia na cele spożywcze. Pozdrowienia dla wszystkich wybitnych znawców przedmiotu. p.s. tekst momentami dla ufo- ludków, a tak obok: jest jeden olej rzepakowy, tak jak obok oleju słonecznikowego, sojowego coraz więcej spożywa się w Polsce oliwy, a ta jest z oliwek, też niestety słabo \"udających\" się w naszym klimacie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.99.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.