Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor BGŻ: Przetwórcy zbóż muszą walczyć o rentowność

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 07-05-2013, 13:26
Dyrektor BGŻ: Przetwórcy zbóż muszą walczyć o rentowność
Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu i MSP w Banku BGŻ

Sytuacja przetwórców zbóż, szczególnie przedsiębiorstw zajmujących się przemiałem, jest trudna, gdyż muszą one obniżać koszty by utrzymać swoją konkurencyjność. Nieco lepiej jest w przypadku producentów makaronów, kasz czy płatków, jednak tu wiele będzie zależało od popytu konsumenckiego - ocenia Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu i MSP w Banku BGŻ.

- Podczas niedawnej konferencji europejskiej dotyczącej przetwórstwa zbóż, wszyscy eksperci jednogłośnie stwierdzili, że jeśli ktoś chce prowadzić uniwersalny przemiał zbóż i prowadzić typową produkcję, to musi walczyć bazą kosztową. Kto będzie miał niższe koszty, szczególnie koszty stałe, ten wygra - mówi Bartosz Urbaniak.

Alternatywą może być specjalizacja i poszukiwanie nisz rynkowych. - Jest tu trochę większe ryzyko, bo najczęściej produkuje się pod jednego lub kilku odbiorców, ale daje to szanse funkcjonowania średnim, a nawet małym zakładom. Czasami zdarza się, że młynarz współpracuje z piekarnią lub wytwórcą makaronu, przy czym cały ciąg produkcyjny jest ustawiony tak, by wyprodukować jakiś szczególny produkt, np. żytni makaron - mówi Bartosz Urbaniak.

Wbrew pozorom, ta sytuacja raczej nie będzie sprzyjać konsolidacji rynku. - Moce przemiałowe w Polsce są wykorzystane w 50 proc., dlatego przyczyną przejęć musiałyby być inne czynniki niż powiększenie mocy - tłumaczy dyrektor zarządzający w Banku BGŻ.

Jego zdaniem, przedsiębiorcy działający w segmencie produkcji makaronów, kasz czy innych przetworów mają więcej możliwości. Na rynku konsumenckim zmieniają się tendencje i coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na oryginalność produktu.

- Dlatego każdy producent chce mieć własną niszową markę. Jednak odpowiedź na pytanie o przyszłość tych przedsiębiorstw leży w tym, jaka będzie skłonność Polaków do przeznaczenia paru groszy więcej na to aby spełnić swoje „zachcianki" - mówi Bartosz Urbaniak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH